Segueix-nos F Y T R

Sol Melià retalla els guanys un 97%

Tot i els resultats dels primers sis mesos de l'any, l'hotelera de la família Escarrer assegura que s'està assolint una 'lleugera estabilització'

| Palma |

Sol Melià ha obtingut un benefici net d'1,17 milions d'euros en els sis primers mesos de l'any, la qual cosa suposa una caiguda del 96,8% respecte al mateix període de l'exercici anterior, ha informat avui el grup hoteler a la Comissió Nacional del Mercat de Valors (CNMV).

Els ingressos han assolit els 544,9 milions d'euros, la qual cosa representa un descens de l'11,9%, mentre que el benefici brut d'explotació (Ebitda) s'ha situat en els 85,9 milions d'euros, un 30,9% menys.

La cadena hotelera ha considerat que la crisi es reflecteix "especialment" als hotels urbans, a causa de les restriccions en les polítiques de viatges, incentius i reunions de les empreses, mentre que en el segment de vacances ve acusant les progressives reduccions en la capacitat contractada per touroperadors i els efectes de la depreciació de la lliura sobre el mercat emissor britànic. Tot això ha suposat un descens del 17,7% de l'ingrés per habitació disponible (RevPar).

Tanmateix, Sol Melià ha assegurat que s'està produint una "lleugera estabilització", amb una reducció dels ritmes de caiguda de les principals variables macroeconòmiques que ha facilitat una "progressiva millora" de les vendes centralitzades durant el semestre. Això, sumat a les vendes d'última hora de cara a l'estiu, "encoratgen l'expectativa d'una lleugera recuperació relativa per al tercer trimestre en el segment de vacances".

Així mateix, l'hotelera balear destaca l'"encert" de les mesures del Pla de Contingència 2009, que han permès un increment dels ingressos de 21,5 milions d'euros en el primer semestre.

Per la seva part, en la línia d'optimització de costos el grup ha obtingut un estalvi global superior a 36,6 milions d'euros, xifra que seria en línia amb l'objectiu anual de contenir costos per sobre de 55 milions d'euros.

Sol Melià assenyala a més el "balanç positiu" en l'apartat de gestió de riscs, tenint en compte que la companyia no ha incrementat els índexs de morositat, i manté terminis de cobrament "més que acceptables en la difícil conjuntura actual".

"L'hotelera no vol deixar res a l'atzar", ha destacat l'empresa, que ha puntualitzat que ha contractat l'actualització del Mapa de Riscs Global del grup i ha desenvolupat un protocol d'actuació que permeti a la companyia "velar per la protecció dels seus clients i empleats, així com per la continuïtat del negoci," davant una eventual extensió de la pandèmia de Grip A a tot el món.

D'altra banda, Sol Melià assenyala que la incorporació de l'Institut de Crèdit Oficial (ICO) al préstec sindicat firmat amb unes altres quatre entitats el passat mes d'abril ha permès que la liquiditat de l'hotelera "cobreixi àmpliament les obligacions contretes en matèria de deute".

Referent a això, ha recordat que ha renovat totes les línies de crèdit que expiraven durant el primer semestre, la qual cosa unit en venda, amb el manteniment de les operacions de l'Hotel Melià Madrid Princesa, "justifica la tranquil·litat en matèria financera de Sol Melià".

L'hotelera, que limita la seva inversió fins a juny a 46 milions d'euros, ha apostat per l'expansió a través de contractes de gestió, lloguer o franquícia, incorporant deu nous hotels a la seva cartera.

LA CRISI PODRIA ALLARGAR-SE

L'hotelera de la família Escarrer, fins i tot admetent que els recents indicadors han mostrat una "certa ralentització del deteriorament econòmic", destaca la "gravetat" de la situació econòmica i ha apuntat en una possible prolongació en el temps de crisi.

Referent a això, ha apostat per la "prudència" i pel manteniment de les mesures de contingència, amb una "permanent actualització" de les mateixes segons l'evolució de la conjuntura.

A més, Sol Melià "ha acreditat la competència del seu equip humà, la diversificació geogràfica i de segment del seu negoci, i el fet de mantenir gairebé 24.000 habitacions -un terç dels hotels- en propietat, el 75% dels quals es troben en ubicacions estratègiques, com factors que li permeten captar les importants oportunitats aflorades pel mercat, i que avalen una sortida de la crisi en condicions reforçades".

D'altra banda, la companyia estima que els hotels de vacances superaran "clarament" els urbans, mentre que el segment dels viatges de negocis continuarà afectat pels retalls de despeses corporatives a tot el món.

"El lleuger increment registrat en les sol·licituds d'esdeveniments corporatius relacionats amb activitats comercials acredita que existeix un major interès, encara que encara s'ha de concretar en una major demanda", ha puntualitzat Sol Melià.

Així, ha considerat que la temporada d'estiu avança una "recuperació" en la demanda d'últim minut en importants mercats emissors com el Regne Unit, Espanya, Alemanya i els Països escandinaus. Els hotels de vacances espanyols, d'altra banda, s'estarien veient afavorits per la preferència dels viatgers europeus per les destinacions de curta i mitja distància. 

+ VIST