Segueix-nos F Y T R
vaga ensenyament setembre 2012

Madrid ajorna aprovar la LOMQE després de les protestes d'ahir

| Madrid |

Madrid ha posposat donar el sus aquest divendres al projecte de Llei Orgànica de Millora de la Qualitat de l'Educació (LOMQE) al·ludint al fet que manquen per tancar aspectes de la memòria econòmica que acompanya aquesta llei, impulsada des del departament del ministre d'Educació, Cultura i Esport, José Ignacio Wert, segons han informat fonts governamentals.

La coneguda com a 'llei Wert' ha aixecat fortes crítiques des d'àmbits de la comunitat educativa que, aquest dijous, s'ha tornat a manifestar als carrers de les principals ciutats de l'Estat com a cloenda d'una vaga convocada a l'educació i que ha comptat amb el suport de les principals organitzacions sindicals, així com d'associacions de pares i alumnes.

En no arribar avui al Consell de Ministres, el text no es remetrà al Congrés dels Diputats, iniciant-se així la marxa parlamentària de la qual es convertirà, previsiblement, en la setena norma d'aquest tipus en 37 anys de democràcia.

L'objectiu del Govern central és que la llei estigui aprovada «a la tardor» a fi que es pugui complir el preceptiu termini de deu mesos per a l'adaptació curricular i la LOMQE pugui estar 'de facto' a les aules en el curs 2014/2015, és a dir, dos anys després de la seva presentació.

La LOMQE va sortir del Congrés com a avantprojecte el passat 21 de setembre. Des de llavors, l'impulsor de la norma, el ministre José Ignacio Wert, s'ha reunit amb la mesa sectorial d'Educació (sindicats) i amb les comunitats autònomes, i ha sotmès la iniciativa al dictamen del Consell Escolar i del Consell d'Estat. Tanmateix, no ha aconseguit el suport de cap altra formació política amb vot a l'Hemicicle, i la resposta de la societat civil ha estat també considerable.

Ensenyament en castellà

Fou del Consell d'Estat d'on partiren les últimes modificacions que Wert realitzà en el text que previsiblement passarà pel Congrés. En aquestes es recomanaven fórmules diferents a les previstes en la llei per a garantir tant l'educació vehicular en castellà a Catalunya com la igualtat dels nins i nines que són escolaritzats per separat, i el Ministeri va mostrar la seva disposició a atendre el suggeriment.

L'avantprojecte preveia sobre el primer assumpte, que les comunitats hagin de recolzar econòmicament els centres que ofereixin educació en castellà i, sobre el segon, garantir per llei el dret a accedir a concerts educatius dels centres d'educació segregada.

Un altre aspecte sobre el qual podrien introduir-se canvis de cara al Consell de Ministres es troba en el disseny de l'assignatura que s'ofereix com l'alternativa a Religió, ja que segons el parer del Consell d'Estat pot ser discriminatori haver de triar entre una o l'altra.

+ VIST