Els efectes de l'aturada del sector educatiu se senten amb intensitat a Balears, mentre a fora de l'Arxipèlag arriben periòdicament mostres que els docents contraris a les polítiques educatives del Partit Popular no estan sols.
Rere les concentracions de suport a diversos punts del Principat i el País Valencià arribà ahir el pronunciament públic d'un grup d'eurodiputats de diversa procedència -geogràfica i també ideològica- que han escrit una carta a la Comissió Europea per tal d'informar-los dels efectes que està deixant la forma de gestionar l'ensenyament per part de l'actual Govern i de la vaga dels docents.
En concret, els signants Teresa Riera (PSIB), Raül Romeva (ICV), Ramon Tremosa i Salvador Sedó (CiU), Maria Badia i Raimon Obiols (PSC), Izaskun Bilbao (PNB) i Iñaki Irazabalbeitia (d'Aralar, en representació d'ERC), han enviat una missiva a l'eurocomissària d'Educació, Cultura i Multilingüisme, Androulla Vassiliou, en la qual denuncien la situació de la llengua pròpia de les Illes.
Expliquen que el Decret de llengües cerca "amb l'excusa d'implantar el trilingüisme, desmantellar el model d'immersió lingüística, en una comunitat amb fortes diferències socials". Lamenten que en el procés d'elaboració "no s'ha escoltat en cap moment ni els tècnics ni els professionals de la matèria i s'ha dictat una normativa incoherent amb un calendari d'aplicació inassolible".
Així, els eurodiputats mostren suport a la vaga de mestres i han demanat a la Comissió Europea que garanteixi "la diversitat lingüística de la UE, reconeguda en la Carta de Drets Fonamentals".
També contra la LOMQE
Així mateix, la Federació de l'Ensenyament de CCOO denuncià davant la Comissió Europea la Llei Orgànica de Millora de la Qualitat Educativa (LOMQE) per vulnerar el dret comunitari i la impossibilitat dels ciutadans d'acudir a tribunals ordinaris i recórrer el projecte de llei un cop hagi estat aprovat en tràmit parlamentari.
En concret, CCOO posa en qüestió la inconstitucionalitat dels articles referits a l’ensenyament diferenciat per sexes (art. 84.3); l’ensenyament de les assignatures de religió i valors socials i cívics (arts. 18.3.b, 24.3.b y 25.4); i la contractació d’experts amb domini de llengües estrangeres (Disposició Addicional 37).
Segons el sindicat, l’aplicació dels articles en els quals es regulen aquestes matèries suposaria trencar amb el principi d’igualtat consagrat en la Constitució i en el dret europeu, donant lloc a "situacions d’extrema discriminació".