Segueix-nos F Y T R

ONG, famílies i experts demanen a Celaá obrir els col·legis a l'estiu i limitar la repetició de curs

| |

L'ONG d'infància Save The Children ha promogut una carta oberta a la ministra d'Educació, Isabel Celaá, en què li demanen que obri les escoles a l'estiu i que «es limiti la repetició de curs perquè sigui una excepció molt més gran que en un any habitual, gairebé residual», ja que consideren que l'educació a distància imposada per la pandèmia del coronavirus està impedint a una part de l'alumnat seguir el ritme de el curs.

En el document, que ha comptat amb el suport de 40 organitzacions, experts, catedràtics i exdirigents polítics, i que també es dirigeix ​​als consellers d'Educació de les diferents comunitats autònomes, els signants asseguren que el sistema educatiu espanyol «no estava preparat per fer el salt, de la nit al dia, a l'educació a distància» i que, per tant, cal prendre unes mesures.

En primer lloc, proposen, si ho permet la situació sanitària, «obrir els centres escolars per oferir oportunitats educatives a tots els nins, especialment a aquells en situació desfavorida o amb desfasament educatiu». A més d'impartir contingut curricular, suggereixen realitzar activitats de lleure educatiu, garantir l'alimentació i servir com a ajuda a la conciliació «en moments econòmics que es preveuen molt durs per a moltes famílies».

Així mateix, proposen modificar l'avaluació de l'alumnat perquè la repetició sigui «una excepció molt més gran que en un any habitual, gairebé residual, com ja ho és en la majoria de països europeus».

Les organitzacions i experts també plantegen adaptar el currículum el pròxim curs, de manera que «en lloc de la sobrecàrrega de continguts actual», es prioritzin i incorporin «aprenentatges no abordats en funció de les necessitats»; i ampliar el reforç educatiu en horari escolar i extraescolar durant el proper curs, reeditant amb major amplitud el programa PROA (Programes de Reforç, Orientació i Suport), i altres programes autonòmics.

Igualment, demanen que es doti els centres educatius i els estudiants de la tecnologia i la formació necessàries per a tenir educació a distància, «per a assegurar que el sistema està preparat per enfrontar situacions similars» i «perquè la competència digital estigui a l'abast de tots».

Entre les organitzacions que han donat suport a la carta es troben: la Confederació Estatal d'Associacions d'Estudiants (CANAE), la Confederació Espanyola d'Associacions de Mares i Pares d'Alumnes (CEAPA), el Col·lectiu d'Escoles contra la Segregació, Educo, Fundació Cotec, Fundació Comença per Educar, Fundació Jaume Bofill, Fundació Promaestro, Fundació Secretariat Gitano, Fundació Trilema, Plataforma d'Infància i Projecte Atlàntida.

A més, a títol individual, han signat més de 30 experts, catedràtics d'universitat i exdirigents polítics com l'exsecretari d'Estat d'Educació socialista Álvaro Marchesi o l'exdirector general d'Innovació i centres educatius de Cantàbria Alonso Gutiérrez. Així mateix, dóna suport a la missiva l'exmembre del Comitè de Drets de l'Infant de l'ONU Jorge Cardona.

+ VIST