Segueix-nos F Y T R

Denuncien tres nous casos de discriminació lingüística en centres sanitaris valencians

|

El passat primer d'agost, una infermera de l'Hospital de la Ribera, hospital públic d'Alzira, gestionat per la Generalitat Valenciana, va exigir a una anciana ingressada, que s'expressa normalment en català, que li parlés en castellà, sense cap tipus d'empatia ni respecte pel drets de la pacient. A la dona, a més, li costa expressar-se en una llengua que no és la seva pròpia. Pocs dies després, en la consulta telefònica del Centre de Salut Gil i Morte, de València, Anna Garcia es va adreçar en català a una doctora i aquesta també li va reclamar que li parlés castellà.

A més, el 28 d'agost, al Centre de salut d'Ibi-I, a l'Alcoià, Paloma Payà, que es trobava al centre acompanyant sa mare, es va adreçar en català a una doctora i aquesta li va ordenar que li parlés castellà. Davant aquesta actitud prepotent, Paloma Payà, en castellà, va iniciar una pregunta a la doctora i, paradoxalment, quan encara no havia acabat la frase, la doctora la va escridassar novament exigint que li parlés castellà.

Els tres casos produïts al mes d'agost, en centres del sector sanitari públic valencià, són contraris als drets lingüístics de la ciutadania catalanoparlant. Les conductes de la infermera de l'hospital d'Alzira, de la telefonista del Centre de Salut Gil i Morte de València o de la doctora del Centre d'Ibi vulneren el dret a expressar-se en català, sense cap forma de discriminació o exigència de traducció, recollit en l'article 3 de la Llei 4/1983 d'Ús i Ensenyament del Valencià. Igualment l'article 9 de l'Estatut d'autonomia determina el següent: «els ciutadans valencians tindran dret a dirigir-se a l'Administració de la Comunitat Valenciana en qualsevol de les seues dues llengües oficials i a rebre resposta en la mateixa llengua utilitzada». El Decret 61/2017, de 12 de maig, del Consell estableix que el català serà llengua «d'ús normal i general». Igualment una norma estatal, l'Estatut de l'Empleat Públic, preveu que els funcionaris «garantiran l'atenció als ciutadans en la llengua en la qual ho sol·liciti sempre que sigui oficial en el territori».

Davant tots aquests casos de catalanofòbia, la Plataforma per la Llengua ha demanat a la Conselleria de Sanitat i a les direccions de l'Hospital de la Ribera, d'Alzira, i dels centres de salut Gil i Morte, de València, i d'Ibi que s' informe els departaments professionals del deure de garantir el dret d'expressar-se en català per part de la ciutadania, i a rebre resposta en la mateixa llengua utilitzada.

+ VIST