Segueix-nos F Y T R

Connectats a la sanitat

El món de l'assistència sanitària ha vist millorada la seva activitat gràcies a una sèrie d'elements de caràcter tecnològic que hi aporten major eficiència i garanteixen l'accessibilitat dels pacients al sistema. Entre d'altres iniciatives, la Conselleria de Salut impulsa la recepta electrònica i la història clínica digital

| Palma |

El sistema sanitari balear, amb totes les deficiències que li vulguem reconèixer, ha realitzat aquests darrers anys una sèrie de passes en la direcció de millorar i ampliar l’eficiència dels serveis que dispensa. El creixement de la població a la qual ha de donar resposta i l’envelliment de l’hospital de referència són just alguns dels reptes cabdals que s’han d’afrontar. Però, amb data d’avui, els professionals del món sanitari ja tenen un suport més que els fa la feina més dolça.

Les Tecnologies de la Informació i de la Comunicació (TIC) han impregnat tots els àmbits de la societat, i la seva influència també es reconeix sobre els processos amb els quals s’articula actualment la sanitat a les Balears. Ja fa anys que els sistemes de salut a l’Estat s’adaptaren als recursos informàtics per gestionar la seva activitat. Però, a més, dels inicis del segle XXI ençà, s’hi han incorporat eines digitals i programaris diversos, amb la vista fixada a millorar la qualitat de l’assistència, i en definitiva, la vida de les persones.

Projectes per a 2009

Podem destriar diversos exemples que il·lustren la tendència que viu el sector mèdic balear quant a la immersió en les noves tecnologies. Des de la Conselleria de Salut i Consum ens expliquen que la partida pressupostària per a l’any 2009 incorpora un apartat per aplicar mesures en aquest caire del servei, i esdevé el suport econòmic que permet desenvolupar les diferents iniciatives. Dins aquestes hi ha un espai ampli per a la teleassistència, que garanteix la connexió continuada amb centres de referència de l’Estat en àmbits com l’ictus, la cardiopatia infantil i l’electrocardiografia.

Un cas d’actualitat d’interacció entre les noves tecnologies i el sector mèdic és, per exemple, l’adopció de la recepta electrònica, que s’està implementant darrerament al nostre territori. Es tracta d’un procediment innovador que integra la prescripció i la dispensació dels fàrmacs arreu de totes les illes, ja que aquest novembre s’hi ha acabat d’incorporar la totalitat de Menorca.

L’objectiu és proporcionar els medicaments als pacients –sobretot en el cas dels que requereixen un tractament continuat– d’una manera més eficient, ràpida i còmoda, gràcies a mitjans telemàtics que eliminen la tradicional recepta de paper. A més, possibilita una certa desburocratització del personal mèdic i d’infermeria. Així mateix, permet que es consulti des de la farmàcia l’historial del malalt, cosa que significa la incorporació dels apotecaris als equips de salut.

El sistema de funcionament d’aquesta opció es basa en tres passes: el pacient s’acredita amb la targeta sanitària en la consulta mèdica i el professional li prescriu el medicament. A continuació, el farmacèutic observarà les prescripcions receptades pel metge i, al final, signarà electrònicament que s’ha produït l’entrega del fàrmac. Tanmateix, s’ha de considerar que la nova "recepta" és un dels puntals d’aquesta estratègia empresa per l’Administració, com ho reflecteix el cost global, que puja a 4,66 milions d’euros.

Quantitativament, el pes dels projectes d’aplicació de les TIC al context sanitari de les Illes és encara mins. Del total de més de 1.200 milions d’euros que gestionarà l’any vinent la Conselleria dirigida per Vicenç Thomàs, es preveu que 21,8 milions es destinin a iniciar i a mantenir aquests projectes de caire tecnològic. Les partides anuals més voluminoses són les adjudicades a la consolidació de la nova targeta sanitària, amb el que això representa quant a aplicació de l’historial clínic digital.

Certament, tot consultant els pressuposts de la Conselleria de Salut i Consum per a 2009, hi poden semblar prioritàries algunes partides, com ara les de Recursos Humans, Atenció Primària i la creació de noves infraestructures. Però no s’ha de perdre de vista que el benefici genèric que ofereixen aquestes noves tècniques és el d’optimitzar i fer més eficaces petites parts del sistema, perquè aquest en conjunt rutlli millor.

Més cohesió

Un dels aspectes més ben considerats és que aquests elements innovadors no faciliten només la vida de les persones malaltes que acudeixen a la institució sanitària per rebre ajuda. Algunes de les mesures impulsades per la Sanitat balear beneficien també els professionals i l’Administració mateixa. El fet insular condiciona en molts aspectes, i l’atenció sanitària no n’és cap excepció. Totes les millores tecnològiques hi aporten cohesió i més seguretat. Que ningú no en quedi fora serà, des d’ara, la missió de les TIC aplicades a la salut .

Compartir dades arreu

Un complement indispensable per a l’execució en la pràctica de la nova recepta electrònica és l’adopció de la història clínica digital. En aquest aspecte, les Balears formen part d’un programa pilot dirigit pel Ministeri de Sanitat des del qual s’ha impulsat aquesta eina, amb set territoris més –Catalunya, Castella i Lleó, Múrcia, la Rioja, el País Valencià, Cantàbria i Andalusia. El fet que la Comunitat sigui pionera en aquesta iniciativa és una fita considerable, perquè són de sobres conegudes les dificultats de la sanitat en un territori condicionat pels efectes de la insularitat i per la pressió del turisme, per exemple.

En virtut d’aquest nou sistema que s’implantà aquesta primavera passada, es preveu que les dades rellevants necessàries per a l’assistència sanitària de qualsevol malalt siguin accessibles des de centres d’Atenció Primària, hospitals i la resta de serveis de salut de tot l’Estat, de manera que ser fora de les Illes no serà cap impediment per rebre un tractament mèdic adequat a cada situació personal.

Control de dades

Com és natural, en tots els temes que fan referència a informació personal del malalts, l’ús i la dispensació de les dades vénen regulades per la Llei vigent de protecció de dades, i s’ha de rebre l’autorització del pacient per poder accedir a aquest historial cibernètic. D’altra banda, el metge encarregat de la consulta haurà de disposar d’un certificat digital reconegut. Amb aquests controls es pretén mantenir l’àmbit de la intimitat dels pacients amb prou garanties perquè ningú amb intencions dubtoses no pugui accedir a aquesta classe de dades. Quan la informació és delicada, els controls hi són útils.

Atenció assegurada en el 061

El servei d’atenció mèdica urgent –més conegut com el 061– s’incorpora també a l’àmbit de les activitats professionals que recorren a les Tecnologies de la Informació i de la Comunicació per millorar l’eficiència del servei a la ciutadania. La novetat està en un programari que permet que totes les actuacions que s’emprenen a les Illes siguin més eficaces, oferint a més informació als professionals sanitaris perquè coneguin en tot moment les guàrdies que tenen assignades, el calendari laboral i els dies en què disposen de vacances, entre d’altres actuacions.

Aquest programa, anomenat TecnoHospital, proporciona una planificació automàtica de tots els torns dels treballadors de l’organisme segons convenis, calendaris i necessitats d’intervenció; un seguiment de les activitats diàries que realitzen els professionals; la planificació de diferents serveis diaris i els escenaris de simulació dels departaments d’acord amb diferents previsions. En aquest sentit, i com que es tracta d’una aplicació «cent per cent d’internet», la distribució de la informació i l’accés a aquesta des de qualsevol part del món, queden garantits.

+ VIST