Segueix-nos F Y T R
Informe EuroMedi

Els resultats de l’Informe PISA demostren que queden molts deures per fer

Les Illes Balears i el País Valencià queden entre els llocs cuers

Gràfics: Informe EuroMedi / Fundació Vincle

|

Programme for International Student Assessment, el conegut PISA, és un projecte de l’Organització per a la Cooperació i el Desenvolupament Econòmic (OCDE) d’avaluació internacional de la formació de l’alumnat al final de la seva etapa d’ensenyament obligatori, que és als 15 anys aproximadament. Les proves es realitzen cada tres anys i examinen el rendiment dels alumnes en tres temàtiques clau: comprensió lectora, matemàtiques i ciències. A més, cada ronda n’avalua amb especial intensitat una d’elles. La prova es realitza sobre una mostra aleatòria d’escoles públiques i privades.

Els darrers resultats publicats corresponen a la prova PISA 2015, que avaluen amb especial intensitat l’àrea de ciències. Hi van intervenir 540.000 alumnes de 72 països que representaven una població escolar de 29 milions de joves de 15 anys. La mostra espanyola va ser de 37.205 estudiants de 980 centres. Totes les comunitats autònomes varen fer mostres ampliades per garantir la representativitat dels seus resultats. L’any 2018 es realitzaren noves proves, però fins la data de redacció d’aquest text, que és quan poc temps després es publicà dins l’Informe EuroMedi, no s’havien publicat els resultats. Cal dir que finalment els resultats de la prova PISA 2018 van sortir el desembre del 2019, amb uns resultats per a Espanya semblants als del 2015 pel que feia a les ciències i a les matemàtiques, i en què no va ser possible extreure els resultats de l’habilitat o comprensió lectora i, per tant, publicar-los, per anomalies detectades en les proves (així ho va anunciar l’OCDE).

En el context dels països de la OCDE i de la UE, Espanya està lluny dels països capdavanters. Ocupa llocs propers a la mitjana, en alguna matèria lleugerament per sobre (lectura) i en altres lleugerament per sota (ciències) o una mica més desmarcat (matemàtiques).

En el que pertoca als territoris de l’Euroregió (dades del 2015), i tal com es pot comprovar en els gràfics, Catalunya apareix més destacada que les altres dues regions (País Valencià i les Illes Balears) i que la mitjana espanyola, si bé tampoc està situada en els llocs capdavanters de l’Estat. Especialment notori resulta el cas de les Illes Balears, que en totes les matèries queda situada en llocs de cua i que novament toca atribuir aquest fet a l’alt percentatge de població migrada.

Quant a les diferències per sexe, les noies obtenen resultats notòriament millors en la lectura que els nois (20,2 punts més), essent una característica unànime a tots els països de l’OCDE. En canvi, els nois els obtenen a les ciències (6,7 punts) i en matemàtiques (16 punts), un element comú a la majoria dels països comparats.

Són particularment esfereïdores les diferències de puntuació mitjana entre l’alumnat autòcton i l’alumnat migrant. Hi ha fins a 70-80 punts de diferència entre les mitjanes d’uns i dels altres. I en aquest sentit, cal ressaltar que tant València com les Illes Balears resulten molt més igualitàries que no el cas de Catalunya, encara que aquesta igualació es realitzi, en general, a la banda baixa de les puntuacions.

Tota aquesta informació la podeu trobar, més ampliada, en l’Informe EuroMedi. Anàlisi de les potencialitats de l’Euroregió Mediterrània i de les limitacions que li són imposades, publicat per la Fundació Vincle i que trobareu a les llibreries. Podeu llegir la versió reduïda de l’informe aquí.

+ VIST