Apuntaré unes quantes de les moltes causes que existeixen perquè ocorri l'abandonament precoç de l'ensenyament, ja que és un fet molt complex, encara que molt preocupant a l'Estat espanyol, i especialment a les Illes, ja que aquí quadruplicam l'objectiu que s'ha proposat la UE. En primer lloc hem d'anar a cercar-les a l'estudiant que no vol continuar. Segur que ens trobam davant una persona que no li han anat massa bé els estudis, que no ha trobat cap al·licient dins l'escola i que no veu cap necessitat d'estudiar pels objectius que té en el futur. En segon lloc, les causes s'han d'anar a cercar dins l'escola; el professorat no ha connectat amb aquest grup nombrós d'estudiants que només pensen a no tornar. Aquests alumnes veuen en el professorat persones repressores que els amarguen la vida i els causen molts problemes abans i quan els entreguen les notes. En tercer lloc, s'han de cercar les causes a la família, aquesta és el pilar fonamental per a solucionar l'abandonament, ja que molts d'aquests alumnes provenen d'unes famílies que no han posat cap expectativa en els estudis dels seus fills i filles. La família no s'ha preocupat de la feina que es realitzava a l'escola; aquests pares i mares no han acudit a l'escola si no ha estat per mor dels problemes que causava el seu fill i tot això ha fet que ja faci uns quants anys que aquest adolescent tengui el pensament posat a deixar l'escola i posar-se a treballar per un sou de misèria.
La solució d'aquest problema és molt difícil, especialment perquè no es pot modificar la família, però l'escola i el professorat poden fer-hi alguna cosa, especialment en el seguiment de l'alumnat que està en risc d'abandonament, però és imprescindible que l'Administració educativa ampliï les places dels Programes de Qualificació Inicial Professional.
Per què no es vol continuar estudiant?
