La Federació d'Ensenyament de CCOO (FE-CCOO) a les Illes Balears s'ha mostrat preocupada per les noves necessitats laborals. «Estam immersos en una revolució tecnològica i a les portes d’una transició energètica, ara més que mai són necessaris nous cicles formatius que donen resposta a les noves necessitats del futur immediat, que requereix un profund canvi de model econòmic, energètic, productiu i, al capdavall, social». Per a la Federació, ens cal una nova Formació Professional, inclosa l’FP Dual, «amb forta presència al teixit productiu per a impulsar noves industries sostenibles amb el nostre delicat entorn».
Les previsions apunten que cap al 2030, els nous llocs de feina que es crearan necessitaran un 65% de professionals amb qualificació mitjana (titulats en FP de grau mitjà) i un 35% d’alta qualificació (FP de grau superior i graus universitaris). Actualment, molts nous titulats universitaris estan desenvolupant tasques per sota de la seva qualificació. Les xifres indiquen que la taxa d’atur dels graduats universitaris es troba al voltant del 30% mentre que en els graduats en FP es situa al 7%. Per aquest motiu, el Govern espanyol aposta per la creació de 500.000 noves places d’FP i al voltant de 80 noves titulacions d’FP en els propers anys.
La millora de l’oferta i del plantejament dels nous cicles és responsabilitat de la Conselleria d’Educació, segons apunten des de CCOO, qui ha de ser l’encarregada d’establir un diàleg continu amb els diferents sector productius i els agents socials per valorar, tal i com es recull a l’avantprojecte de Llei educativa, quines són «les necessitats de qualificació del sistema productiu, incorporar els avenços tecnològics i de productes del teixit productiu, així com les noves competències tècniques requerides per les empreses i adequar els currículums dels títols a les peculiaritats del sistema productiu i a les necessitats socials i econòmiques de les Illes Balears». Aquesta oferta ha d’anar molt més enllà de la restauració, el servei de sala i el turisme, remarca la Federació. «S’ha de facilitar el canvi del model productiu de la nostra Comunitat per adaptar-la a la nova realitat i reduir l’abandonament escolar. Cal denunciar que al 2019 la taxa d’abandonament escolar (segons l’INE amb dades de l’EPA) va ser d’un 17% a nivell estatal i a les Balears per damunt del 24%. Des de fa tretze anys, ens trobam, juntament amb Ceuta, als primers llocs de l’Estat espanyol en alumnat que abandona la seva formació sense haver obtengut el títol de Batxillerat o Formació Professional de grau mitjà».
El passat divendres la Ministra d’Educació i FP va presentar als responsables de les Comunitats Autònomes un pla d’inversió per a l’FP de més de 316 milions d’euros per al 2020, apostant clarament per donar resposta a les «necessitats contemporànies» del mercat laboral. «Aquest nou plantejament és més urgent en territoris com les nostres illes, on tant la crisis sanitària com l’emergència climàtica han evidenciat aquesta necessitat de transformació. De fet, l’any passat les Illes Balears varen quedar incloses dins del programa de la Comissió Europea “Energia neta per les illes de la Unió Europea” per començar amb la transició energètica i ajudar-les en el camí cap a l'autosuficiència, la prosperitat i sostenibilitat. Estar dins aquest programa europeu implica que les nostres Illes hagin de desenvolupar i publicar una agenda de transició energètica a l'estiu de 2020. És innegable que la clau de l'èxit en els processos de transició energètica passa per involucrar, per una part, a tots els nivells de governança administrativa de les Illes, Govern, Consell i l’administració local pel que respecta a l’oferta educativa de l’FP que ha de vetllar per anticipar-se a les demandes i necessitats formatives d’aquesta transició energètica. Tot aquest procés implicarà la posada en marxa d’instal·lacions de parcs fotovoltaics, instal·lacions geotèrmiques, parcs marins de molins eòlics, centrals tèrmiques amb biomassa, eficiència energètica als habitatges, plantes de reciclatge de bateries i acumuladors,...», han explicat des de CCOO.
Per tot això, el sindicat insta la Conselleria d'Educació Universitat i Recerca a fer una forta aposta per la renovació i ampliació de l’oferta de cicles formatius de formació professional, l’augment considerable de la quota de professorat d’FP i prendre mesures cap a un model educatiu que acompanyi els estudiants cap a llocs de feina qualificats, amb bones condicions salarials i laborals i amb perspectives de futur.