Segueix-nos F Y T R

El tramvia du la maror a la Platja de Palma

Comerciants, residents i entitats es mostren escèptics quant al projecte del Trambadia. Segons alguns botiguers, “els turistes s'estimaran més consumir als negocis del centre”

| Palma |

Una maror recorre aquests dies el Molinar i les barriades costaneres de la Platja de Palma, després que la Conselleria de Mobilitat i Cort hagin fet públic el projecte del Trambadia. Associacions de veïns, comerciants i altres entitats s’hi han mostrat escèptics "davant la manca d’informació". Hi ha comerciants que reconeixen que la infraestructura permetrà que estiguin més units amb Palma però, per contra, provocarà que els turistes amollin els doblers al centre de la ciutat i no als comerços de la zona. El parer de Catalina Riutort, vicepresidenta de l’Associació de comerciants de l’Arenal i, alhora, portaveu de l’Associació de veïns de Bellavista, és que "el tramvia no comportarà cap guany econòmic per als qui tenen negocis en aquesta àrea".

L’argumentació de Riutort és la següent: "S’ha de pensar que les dues línies de busos que ara funcionen a la Platja de Palma, el 15 i el 23, cada dia s’enduen turistes de l’Arenal cap a Palma. Tota aquesta gent ja no fa despesa als comerços de la zona. Per tant, tothom sap que el tramvia encara farà que més gent es desplaci de la Platja de Palma cap a Ciutat, i això provocarà que encara hi gastin més pocs doblers. Els comerciants, per tant, hi perdrem". Quant als residents de Bellavista, Riutort afirma que "la majoria no hi està gaire d’acord, amb el tramvia". "L’Arenal està saturat a bastament i, ara, ja hi ha molts de carrers on no es permet el pas dels cotxes fins a la mar. Depenent dels carrers per on el facin passar, encara ens el saturaran més, el barri", manifesta la comerciant i representant dels veïns.

"Les institucions haurien de saber que Palma no és una gran capital. Abans de posar un tramvia, allò que haurien de procurar és fer una bona rentada de cara a l’Arenal. I del tramvia... ja en parlarem més endavant! Una idea a la qual no trobam emperons és la de posar una línia que vagi de l’aeroport a Palma", comentà Riutort. L’Associació de veïnas de l’Arenal i de la Platja de Palma en té una opinió més favorable. Segons el seu president, Francisco Nogales, "tot allò que suposi implantar un sistema de transport públic és bo". "Ara bé –reconeix Nogales–, com que jo no vaig poder anar a la reunió de la Conselleria de Mobilitat, primer hauríem de saber exactament per on passarà la línia. La cosa més clara és que a l’Arenal hi ha poc lloc i, passi per on passi, s’hauran de fer expropiacions. Això no pot ser més clar. La paraula ‘expropiar’ fa por a tothom". El president de PIMECO, Bernat Coll, va fer saber també ahir que "encara que el tramvia és un projecte de futur, primer cal garantir-hi la viabilitat del finançament i saber de quina manera es resoldran el punts que puguin presentar una problemàtica més elevada, tant si és a les Avingudes com al Molinar".

UM, d’entrada, a favor

Qui també hi digué ahir la seva sobre la proposta fou Unió Mallorquina, l’altre soci de govern a les tres principals institucions polítiques de Mallorca. Cristina Cerdó, tinent de batle a Cort per UM, es mostrà ahir favorable "d’entrada" al tramvia, ja que era una iniciativa del pacte de govern, "del qual som socis fidels", considerà Cerdó. La regidora, però, reclamà atenció sobre tres aspectes que, a parer seu, caldria tenir en compte perquè la idea tingui èxit. En primer lloc, UM vol que es doni tota la informació possible als afectats per la construcció de la línia i que s’arribi a una proposta consensuada. En segon lloc, els regionalistes troben que la infraestructura hauria de ser finançada per l’Estat, "per posar fi així a un dèficit històric que pateix Palma en matèria de mobilitat". Finalment, UM reclama que "abans de posar en marxa el projecte, es resolguin del tot els problemes que presenten els accessos de Palma, es millori la freqüència de pas dels autobusos de l’EMT i es construeixin aparcaments dissuasoris".

Les avingudes perdran dos carrils en direcció a la mar

Al seu pas per les Avingudes, el tramvia de Palma ocuparà dos carrils d’un dels sentits de circulació. Concretament, a la corona interior, és a dir, al vials que van de la plaça d’Espanya cap a la mar, dues seccions de la calçada es destinaran al traçat del comboi (un en sentit d’anada i l’altre en el de tornada). Amb aquests dos carrils, n’hi haurà dos més que compartiran el transport públic i el privat i, finalment, un per a bicicletes. Aquesta proposta és la primera que la Conselleria presenta oficialment, si bé contradiu informacions anteriors segons les quals apuntaven que el el recorregut del tramvia impediria el trànsit de vehicles per les Avingudes en direcció en el sentit de la mar.

A més, a la zona de les Avingudes, darrer subtram del tram Palma-aeroport que es construirà, hi haurà set aturades de les 21 que inclou la línia.  Aquest és el projecte bàsic que formularen dilluns la Conselleria de Mobilitat i Ordenació del Territori i l’Ajuntament de Palma. Com que ara ha de passar pel període d’exposició i s’han d’estudiar totes les al·legacions que s’hi presentin, encara no hi ha res de tancat i s’hi podrien incorporar les millores presentades.

Obres complementàries

Annexes a la construcció del tramvia, caldrà realitzar diverses actuacions complementàries. Al Molinar, per exemple, s’ha previst habilitar un vial que connectarà amb l’autovia de Llevant, una infraestructura que, com ja exposà el regidor de Mobilitat, Joaquín Rodríguez, es preveu al Pla General d’Ordenació Urbana de Palma. La instal·lació de la nova infraestructura afectarà, a més, la circulació al Portitxol, al Molinar, al Coll d’en Rabassa i a Can Pastilla on, atès que els carrers per on passarà el comboi (Ramonell Boix i Cardenal Rossell) són bastant en estrets, en alguns trams ocuparà tota la calçada, mentre que en altres conviurà amb els cotxes. Per aquesta raó, hi resultarà necessari el vial nou.

D’altra banda, a la part del trajecte que arriba a l’aeroport, es podria posar un viaducte perquè el tramvia superàs el desnivell i arribàs, així, a la zona de sortides. En tot cas, la Conselleria tambe estudia la possibilitat que el nou mitjà de transport pugi per les rampes que actualment fan servir els cotxes i l’autobús. El que ja ha quedat definit és que serà una empresa pública qui executi les obres de construcció del metro i qui gestioni més tard la nova infraestructura, si bé el conseller de Mobilitat, Gabriel Vicens, indicà que aquesta societat pública es mantindrà oberta a l’entrada de capital privat.

+ VIST