Segueix-nos F Y T R

L'execució del tramvia també està en perill aquesta legislatura

El gerent del consorci adverteix que no es farà “res” fins que no estigui llest l'accés al Molinar, encara pendent de licitació, i recorda que el finançament per a la construcció no està encara garantit

Imatge virtual del tramvia. | R.L.

| Palma |

El projecte més destacat del Pacte en transport públic, el tramvia de la badia de Palma, també és probable que no es pugui executar durant aquesta legislatura. El compromís era, com a mínim, començar les primeres obres entre Palma i l'aeroport abans de 2011. Els responsables polítics adverteixen ara que serà del tot impossible fins que no es resolgui el problema de trànsit que hi ha a l'entrada de Ciutat, on s'ha d'implementar el nou transport. A més, recorden que encara no se n'ha resolt el finançament. Així, l'inici de les tasques corresponents depenen ara mateix de la construcció d'un enllaç viari clau als accessos de Palma, la connexió de la sortida de la via de cintura cap a l'autopista de Llevant i els nuclis del Portitxol i el Molinar, llocs per on ha de passar el traçat ferroviari. El projecte, inclòs en el conveni de carreteres i declarat "prioritari" pel Consell, encara està pendent de licitació.

Quan falta un poc més d'un any i mig perquè acabi la legislatura, el nou gerent del consorci per al tramvia de la badia de Palma, Josep Antoni Salas, assegura que no es començarà a executar "res" d'aquest pla fins que no estigui acabat l'enllaç del Molinar. Aquesta és la decisió presa al consorci, que integra la Conselleria de Mobilitat i l'Ajuntament de Palma, davant la inviabilitat d'introduir el tramvia en uns nuclis que arrosseguen un vell problema circulatori. A tot això s'hi ha d'afegir que encara no s'ha aconseguit una via de finançament per al nou transport i les negociacions amb el Ministeri de Foment per a la signatura d'un conveni que així ho prevegi continuen bloquejades. El conseller de Mobilitat, Biel Vicens, avisà aquesta mateixa setmana que fins ara només s'han tancat 35 milions d'euros a partir de les inversions derivades del nou Estatut. Una quantitat suficient just per a la compra de les primeres unitats del material mòbil i que impediria començar les obres amb garanties econòmiques.

De totes maneres, el departament de Mobilitat continua treballant per tenir enllestit el projecte de construcció definitiu el primer semestre de 2010 i, ja al primer gran tram, el pressupost previst és de devers 350 milions d'euros. Connectarà el centre de Palma amb l'aeroport. En qualsevol cas, primer s'han d'edificar els hangars i els tallers del tramvia en uns terrenys entre el Molinar i el Coll d'en Rabassa. Segons el primer projecte bàsic, el traçat entre aquests dos nuclis seria el primer que s'establiria, sense entrar a Ciutat. Des del Coll es continuaria fins a Can Pastilla per arribar després a l'aeoroport de Son Sant Joan.

+ VIST