Segueix-nos F Y T R

Novetats que no ho són

Les novetats més destacades d'aquesta setmana no són novetats. Una paradoxa marcada pels premis Goya del cinema espanyol, les candidatures dels quals ja han estat anunciades: 14 per a Todo sobre mi madre d'Almodóvar, 13 per a La lengua de las mariposas de José Luis Cuerda i 10 per a Solas de Benito Zambrano i Goya de Saura. Pel·lícules totes elles que ja no eren en cartell, però que han tornat per tal que els aficionats a les travesses puguin fer les seves apostes amb elements de judici en la propera edició dels Goya. I ja que parlam de estatuetes, cal recordar que la formidable pel·lícula d'Almodóvar també serà la candidata espanyola als Òscar a la categoria de millor pel·lícula de parla no anglesa. És a dir, per una setmana, i esperem que serveixi de precedent, el cinema espanyol és protagonista de cartellera. Com comentàvem abans, el film d'Almodóvar té tot l'aspecte de ser la gran triomfadora d'enguany, tot i que el 99 ha estat un magnífic any per a la producció espanyola. Recordem: Flores de otro mundo (Icíar Bollaín), Los lobos de Washington (Mariano Barroso), Celos (Vicente Aranda), Cuando vuelvas a mi lado (Gracia Querejeta), Huellas borradas (Enrique Gabriel), Los sin nombre (Jaume Balagueró), etc.

Almodóvar s'ha reconciliat amb el públic i amb la crítica (la primera passa fou Carne trémula), amb una història molt humana i menys fosca i excèntrica que no d'altres anteriors, tot i que es mou, com sempre, en ambients marginals i degradats, habitats per personatges propis del seu univers: transvestits de bon cor, una monja embarassada, una actriu lesbiana, una amant drogaaddicta. Un esplèndid film amb una Cecilia Roth incommensurable.

La lengua de las mariposas és un nostàlgic i emotiu film basat en contes de Manuel Rivas, que José Luis Cuerda ha rodat amb molt de gust i moltíssim de sentiment, ajudat per la magistral actuació Fernando Fernán Gómez.

+ Vist