Les imatges més impactants i la simbologia més personal del director cinematogràfic aragonès més universal Luis Buñuel ompliran alguns dels freds horabaixes que encara queden des d'avui fins a finals de desembre.
Amb motiu dels 100 anys del naixement de Buñuel, el Centre Cultural de Sa Nostra projectarà enguany vint de les seves trenta-dues produccions creatives.
Entre tots aquests títols que abracen des del cinema en blanc i negre fins al de color, destaquen segons Jaume Vidal, responsable del cicle, alguns com El àngel exterminador, Viridiana o El discreto encanto de la burguesia.
Acompanyant aquests, es projectaran avui vespre a l'auditori del Centre Cultural de l'entitat bancària El perro andaluz i La edad de oro, ambdues clarament d'estil surrealista i segurament les més trencadores de la seva filmografia.
Pel·lícules, sobretot la primera, que el convertiren en «el fundador del cinema surrealista», comentà Romà Gubern, crític cinematogràfic que avui serà a Sa Nostra i que ahir va parlar des de Barcelona amb Diari de Balears sobre la importància de la figura de Buñuel.
El director aragonès donà forma a El perro andaluz abans d'entrar a formar part del grup artístic liderat per Breton, del qual va ser membre actiu després del 1925, quan descobrí que el surrealisme no era això que ell pensava: «cosa de marietes» digué Gubern.
Però amb El perro andaluz i la seva inoblidable violenta imatge del tall a l'ull, l'innovador cineasta també creà «el model del film somni. Aquesta pel·lícula va néixer dels diferents somnis que s'explicaven a Figueres Buñuel i l'excèntric pintor Salvador Dalí» explicà Gubern.
