Lamas Carvajal publica el seu satíric Catecismo do Labrego, que
pretén, en clau d'humor, denunciar les injustícies socials i
polítiques a les quals s'ha de sotmetre el pagès gallec de finals
del segle XIX. La també famosa escriptora d'aquella comunitat feia
altre tant en els textos de la seva novel·la Los pazos de Ulloa,
on, per exemple, explicava el cas dels personatges «Barbacana» i
«Trompeta», que no tenien realment idees polítiques i només segons
els seus interessos de cada moment es declaraven moderats,
carlistes, liberals o unionistes. Tornem, però, a Lamas Carvajal i
al seu catecisme en llengua vernacla: Pregunta: Quines coses són
les que creieu els llauradors?
Resposta: Els articles, principalment els continguts en el
credo.
P: I per què són els articles?
R: Per donar notícia als déus del nostre poble.
P: I qui són aquests déus?
R: El batle, nostre senyor, el secretari, el nostre amo, i el cacic
que ens ha caigut del Cel.
P: Qui és el batle, nostre senyor?
R: És la cosa més condemnada que es pot dir o pensar, un senyor
infinitament dolent, ase, enganyador, injust, principi de totes les
nostres desgràcies i fi de totes les nostres hisendes.
P: I la condemnadíssima trinitat, qui és?
R: És el mateix batle, el mateix secretari i el mateix cacic, tres
persones distintes i una sola calamitat veritable.
P: El batle, és déu?
R: Ho és.
P: El secretari, és déu?
R: Tant de bo que no ho fos.
P: El cacic és déu?
R: I no ho havia de ser! P: El batle és el secretari?
R: No senyor.
P: El secretari és el batle?
R: De vegades, sí.
P: El cacic és el batle i el secretari?
R: Si no ho és... és com si ho fos.
P: Per què?
R: Perquè si les persones són diferents es tornen una sola quan es
tracta d'apallissar-nos, xuclar-nos la sang o buidar-nos la
butxaca...».
El diàleg és realment enginyós. Com ho és aquell coverbo de
Castelao, de com el cacic diu al pagès: "I aquella filla que
tenies? Ja deu estar ben crescudeta! "La meva filla va morir de
grip...
"Vaja home! Ja tens una boca menys per a mantenir! Explicava Manuel
Azaña: «El caciquisme es fonamenta principalment en dues bases:
econòmica i professional. La propietat de la terra, un poc o molts
de doblers disponibles i la prestació d'alguns serveis necessaris
són les armes del cacic. Els jornals que es donen o es neguen, la
cárrega de llenya a la muntanya, els terrenys que es lloguen al
lleial i es lleven al rebel...». En el mateixos arguments incideix
la Pardo Bazán.
![[VÍDEO] Elena de Borbón, amb un sou de 300.000 euros, demana solidaritat: «Que la gent ajudi amb el que pugui»](https://uh.gsstatic.es/images/placeholder-preview.webp)