«Música, Poesia i Ombres: Shakespeare per a la justícia social» és el títol de la jornada que ha reunit aquest Passat dimecres, 17 de desembre, estudiants dels graus d’Educació Primària i d’Educació Infantil i Primària de la Universitat de les Illes Balears (UIB) amb alumnes de 5è i 6è de primària de l’Escola Institut Pintor Joan Miró. A través de diferents activitats artístiques, els participants han explorat la vigència de l’obra de William Shakespeare i la seva connexió amb qüestions socials del nostre temps.
L’activitat s’ha estructurat en dues parts. A les 10 hores va tenir lloc el taller «Shakespeare en sombras», a càrrec d’Ada Francoi, de La Nena Teatro. A continuació, a les 12.15 hores, es va fer l’exposició/concert final, en què l’alumnat de la UIB de l’assignatura Educació Artística: Música. Didàctica a l’Escola Primària i els escolars de l’Escola Institut Joan Miró compartiren els resultats del treball creatiu realitzat al llarg del mes de semestre.
Aquesta jornada forma part del projecte d’innovació docent PID242609 «UIB Shakespeare Festival 2025 (UIB-Shake-Fest25)», impulsat per l’Institut de Recerca i Innovació Educativa (IRIE), i vinculat també al projecte estatal d’R+D+I PID2022-137873NA-IO «Shakespeare, art i activisme al segle XXI». Ambdós projectes tenen com a objectiu fomentar les competències comunicatives, artístiques i crítiques de l’alumnat a través de la recreació de l’univers teatral de William Shakespeare i la seva connexió amb problemàtiques socials contemporànies.
El projecte «UIB Shakespeare Festival», dirigit per Juanjo Bermúdez de Castro i Noemy Berbel, del Grup de Recerca en Art i Educació (GRAiE) – Laboratori de Música i Art (Mus&Art Lab), implica la participació de sis assignatures dels graus d’Estudis Anglesos, Educació Primària i la doble titulació d’Educació Infantil i Primària. L’alumnat treballa obres de Shakespeare des de múltiples perspectives: dramatúrgica, musical, poètica i pedagògica. A més, elabora propostes didàctiques, composicions musicals i anàlisis sobre com aquestes obres poden contribuir a reflexionar sobre valors de justícia social presents tant en el context shakespearià com en la societat actual.
A través d’aquestes pràctiques, els participants han donat veu a qüestions com la igualtat, la por al que és diferent, la violència o el poder de la paraula, temes que Shakespeare ja abordava i que continuen sent plenament vigents. L’activitat combinà expressió artística i compromís social, tot oferint una experiència educativa interdisciplinària i transformadora.
