La decisió del Govern alemany de recuperar el servei militar podria acabar impactant en el sector turístic espanyol a les illes. La mesura, que cerca reforçar les Forces Armades davant l'escalada de les amenaces de «sabotatge, ciberatacs i desinformació» de Rússia, reduirà de manera notable el flux de joves alemanys cap a destins clau turístics com les Balears o les Canàries.
El Consell de Ministres d'Alemanya ha aprovat un projecte de llei per a incrementar la grandària del seu exèrcit, amb l'objectiu d'aconseguir els 260.000 soldats professionals i els 200.000 reservistes per a l'any 2030.
La iniciativa contempla un servei militar voluntari amb una durada mínima de sis mesos, oferint un sou de 2.300 euros mensuals, a més de manutenció i assistència mèdica.
El canceller alemany, Friedrich Merz, ha justificat la mesura afirmant que la situació de seguretat a Alemanya i Europa «obliga» el país a reprendre aquesta tradició. Per la seva part, el ministre de Defensa, Boris Pistorius, ha subratllat que en cas de no cobrir-se els contingents de manera voluntària, es contempla la possibilitat d'un reclutament obligatori.
Impacte en el sector turístic
Aquesta reimplantació del servei militar a Alemanya podria tenir un impacte significatiu en el turisme de les illes Balears. Una gran part dels joves alemanys que visiten aquestes destinacions ho fan per a gaudir de les seves vacances d'estiu, i l'obligació de complir amb el servei militar podria limitar la seva capacitat per a viatjar lliurement durant aquest període.
Això podria resultar en una disminució del nombre de turistes joves procedents d'Alemanya, afectant l'economia local i als negocis que depenen d'aquest segment del mercat, com a hotels, bars i discoteques.
Els informes de Turespaña consultats per Europa Press indiquen que el turista alemany té una edat mitjana de 43,5 anys. No obstant això, la franja d'edat compresa entre els 15 i 24 anys, la més afectada per la potencial reimplantació de la mili, representa un percentatge considerable dels visitants en les destinacions turístiques més populars.
Per a les Balears, els joves d'entre 15 i 24 anys suposen el 13,7% del total de visitants alemanys. La potencial reducció d'aquests fluxos turístics en els mesos d'estiu podria suposar un risc econòmic per a les empreses del sector.
L'última actualització del mercat turístic alemany realitzat per la Secretaria d'Estat de Turisme mostra com en 2024 l’Estat espanyol va mantenir «amb diferència» la seva posició de líder com primer destí vacacional a l'estranger, amb una quota del 14% sobre el total de viatges de cinc o més dies de durada, molt per davant d'Itàlia i Turquia (tots dos entorn del 8%), Croàcia, Grècia i Àustria (els tres entorn a un 4%) i Egipte (3%).
Els alemanys trien l’Estat espanyol per als seus viatges vacacionals principalment per una bona relació qualitat-preu (més del 50%). Encara que la inflació d'Alemanya s'ha moderat de manera sensible en els últims mesos, s'està registrant una caiguda del consum, especialment per part de les famílies que adopten mesures d'estalvi, com l'elecció de destins més barats en el nord d'Àfrica o Bulgària, reserves més primerenques o d'últim minut, elecció de destinacions amb hotels tot inclòs o renúncia a viatges addicionals curts.
A pesar que el 53% dels alemanys considera que la situació econòmica general ha empitjorat, la despesa en vacances es manté com la segona prioritat de despesa, per darrere de l'alimentació i per davant de la salut. El 64,6% va viatjar sense viatge organitzat, continuant la tendència cada vegada major de viatges prescindint del paquet turístic.
Els destins preferits pels alemanys en 2024 varen ser els dos arxipèlags: les Balears, que varen atreure al 42% dels visitants, i les Canàries, amb un 22%. Catalunya es va situar en tercer lloc, amb un 13%.
