La Patronal del Petit i Mitjà Comerç, Pimeco, alerta que el Black Friday torna a tenir un «impacte negatiu» sobre el comerç local de Mallorca, amb una «aturada notable de les vendes» durant tot el mes de novembre i una competència que qualifiquen de «deslleial».
Segons explica la presidenta de Pimeco, Carolina Domingo, el Black Friday ha provocat que «durant tot el mes de novembre, les vendes del petit comerç s’hagin frenat perquè la gent espera aquests descomptes tan agressius que anuncien les grans plataformes». Domingo remarca que molts comerços locals no poden competir amb aquesta pressió i assegura que «parlam de descomptes del 50 o 60% que, en realitat, moltes vegades ni tan sols són reals. El petit comerç no pot assumir rebaixes així sense posar en risc la seva continuïtat».
Des de Pimeco recorden que diversos estudis de l’OCU han constatat que molts grans establiments i plataformes digitals augmenten els preus setmanes abans del Black Friday, per a després mostrar falses rebaixes. També alerten que sovint es ven estoc d’antigues temporades amb grans descomptes que es presenten com a ofertes especials.
En aquest sentit, Carolina Domingo subratlla que «el petit comerç és transparent: si té descomptes és perquè pot assumir-los, i sempre ho indica clarament. Però el comerç local no pot posar rebaixes del 50% quan tot just ara comença la venda de producte d’hivern».
La patronal defensa que la campanya de Nadal és la més rellevant de l’hivern per al comerç de proximitat i considera que el Black Friday en distorsiona el sentit. «No podem permetre que aquestes campanyes tan agressives desvirtuïn la campanya bona, que és la de Nadal», afirma Domingo, que veu aquesta setmana com «una pistoleta de sortida» i confia que la temporada nadalenca sigui positiva si es reforça el consum local.
Domingo remarca que comprar en comerços locals és un acte amb impacte real: «Quan compres al comerç de proximitat, és un doble que es queda a la nostra ciutat, al nostre territori. És economia circular, i és el que ens garanteix el benestar de futur de la ciutadania de Mallorca».
Finalment, la patronal fa una crida al consum responsable. «Sigui el que sigui que vulguin comprar, demanam a la ciutadania que pensi en el comerç local», afirma Domingo. I afegeix que «en lloc d’un Black Friday, apostem per un Green Friday: una compra responsable, conscient i compromesa amb la nostra terra».
