La primera edició de la campanya ‘Bons Producte Local Illes Balears’, impulsada per la Conselleria d’Agricultura, Pesca i Medi Natural amb la col·laboració de la Cambra de Comerç de Mallorca, ha tancat amb un balanç extraordinàriament positiu. Durant les sis setmanes en què ha estat activa, els consumidors han bescanviat 34.658 bons —el 95 % del total disponible— i han generat unes vendes directes per valor de 778.489,14 euros en explotacions agràries, cooperatives, confraries, indústries agroalimentàries i punts de venda directa de totes les Illes Balears.
En total, 9.385 persones han participat en la iniciativa i han contribuït a dinamitzar el sector primari a través d’una compra directa, que reforça la relació entre productors i consumidors. La resposta ha estat especialment intensa a Mallorca, amb més del 95 % dels bons utilitzats, i gairebé absoluta a Eivissa, on s’ha arribat al 99,37 %. A Menorca, també s’ha assolit una molt bona acollida, amb prop del 90 % de bons emprats. A més, 55 productors han exhaurit tots els seus bons i 67 més n’han utilitzat més del 90 %, un indicador clar de l’elevada demanda de producte local que ha generat la campanya.
Els bons han permès impulsar una gran varietat de productes de proximitat, entre els quals han destacat de manera especial el vi, la fruita i la verdura, la carn i els embotits, que han concentrat la major part de les compres. Així, la iniciativa ha contribuït a donar visibilitat i sortida comercial a productes de totes les categories, des de formatges i lactis fins a oli, mel, confitura, peix i altres elaboracions de qualitat.
El director general de Qualitat Agroalimentària i Producte Local, Joan Llabrés, ha subratllat la importància dels resultats i ha valorat molt positivament la resposta ciutadana. Tal com ha explicat, «en només sis setmanes, més de nou mil persones s’han acostat als productors per fer una compra directa i s’han facturat gairebé 800.000 euros. És una gran notícia». Llabrés ha destacat que l’èxit de la iniciativa resideix en la bona acollida tant del sector productor com dels consumidors, fet que «demostra que el consumidor vol i valora el producte local». També ha destacat que la campanya ha afavorit un contacte més proper entre productor i comprador, «una relació que genera confiança i fidelitat i que esperam que serveixi perquè es mantengui en el temps».
En la mateixa línia, el president de la Cambra de Comerç de Mallorca, Eduardo Soriano, ha expressat el seu agraïment a la Conselleria per la confiança dipositada per impulsar conjuntament aquesta iniciativa. Segons ha afirmat, «la bona acollida de la campanya entre la ciutadania demostra el compromís amb el sector primari, un sector clau de la nostra economia que redueix la dependència exterior i garanteix aliments de proximitat i qualitat». Soriano també ha destacat que la campanya confirma que la col·laboració públicoprivada és una fórmula d’èxit, ja que «quan les institucions i el sector empresarial treballam junts, els resultats són positius per a tothom».
La Conselleria d’Agricultura, Pesca i Medi Natural valora «molt positivament» la primera edició de la campanya i considera que ha confirmat l’interès creixent de la ciutadania pels aliments de proximitat.
