Jordi Cardoner i Casaus és el vicepresident del FC Barcelona encarregat de l'àrea social del club. Com a nét d'un personatge emblemàtic del barcelonisme com fou Nicolau Casaus, Cardoner explica la importància del món de les penyes blaugranes pel club i la redifinició del concepte de soci que s'ha produït al club.
És en la primera ocasió que visitau les Illes com a responsable de l'àrea social?
Sí, oficialment ho serà. Hi fórem durant la campanya electoral. Recorreguérem tot el territori, tant Catalunya com la resta d'Espanya.
Quina és la salut del món de les penyes blaugranes?
La salut de les penyes blaugranes sempre és bona, perquè hi ha una energia, un sentiment i unes maneres d'entendre el que és el barcelonisme que fan que la salut sempre sigui bona. És més important com s'entèn el barcelonisme que no ser pròpiament seguidor del Barça. Aquesta és una condició que tots els penyistes tenen. La força del moviment penyístic, i social, és que no afluixa, tot i que de vegades afluixin els resultats. El moviment de penyes tenim molt clar que és incondicional i és gràcies a aquest món i a tota la massa social que podem dir que socialment som imbatibles. Després hem de cercar el plus esportiu per completar el pac, però ara vivim moments idíl·lics.
Parlau de moments idíl·lics. Ser el responsable de l'àrea social amb una situació esportiva com l'actual deu suposar una joia immensa. És un luxe, un regal. És un bon moment per a l'àrea social. Pensi que les actuacions en aquesta àrea les podem potenciar en un moment en què l'àrea esportiva funcioni, perquè en un moment en què no funciona les actuacions van en pro que funcioni. Ara que estam en aquesta excel·lència esportiva és quan més a gust i més coses es poden fer en l'àrea social.
La línia de gestió en l'àrea social que heu emprès és continuista amb la de l'anterior junta directiva o ha suposat un trencament?
Hem volgut redefenir què vol dir ser soci del Barça. Hem de potenciar la identitat i la territorialitat. El Barcelona és un club universal, el barcelonisme és un producte gratuït universal, però ser soci del Barça no és gratuït i no té per què ser universal. No tindria sentit que al Japó hi hagués tants socis com alMaresme i, en canvi, passa. Si l'efecte internacionalització s'hagués produït, hauríem desarrelat el barcelonisme de la territorialitat. Volem potenciar la tradició familiar del club. Volem que no es confongui el preu de ser soci amb el seu valor, que siguin socis perquè es vulguin vincular sentimentalment a l'entitat i no per uns beneficis econòmics.
Com a membre de la junta directiva, tan desesperada és la situació econòmica del club?
No és una qüestió de desesperació. Diria que hi ha una situació greu quant a la tresoreria. La sortida que hem pres és potenciar el màrqueting, en lloc de desprendre'ns de patrimoni o augmentar el preu dels abonaments. I ho hem fet amb Qatar Foundation.
Com creis que s'ha acollit l'acord amb Qatar Foundation?
Amb molta satisfacció. Ho hem palpat. Evidentment, sempre hi ha un percentatge de gent que hi està en desacord.
Com a nét d'un personatge emblemàtic del barcelonisme com Nicolau Casaus, com creis que ha canviat el món de penyes?
Som l'únic nét mascle d'una persona que féu molt camí pel barcelonisme. Allò més evident és el canvi en el món penyístic. L'any 78, quan hi entra el meu avi, hi ha 60 penyes i, quan se'n va, el 2002, n'hi ha 1500. De tota manera, l'organització del món de les penyes supera la gestió que pugui fer un home de l'àrea social, com podia ser ell o com som jo.
La renovació de Pep Guardiola és la millor notícia per al FC Barcelona?
Absolutament. No per esperada és menys bona. La fórmula 1+1+1+1 ens agrada, perquè li agrada molt a ell i ens agrada que li agradi.
“És gràcies a les penyes que som socialment imbatibles”
Miquel Ramis | Palma |