Teófilo Gómez Gutiérrez ha estat durant tres legislatures batle de Chinchero, una ciutat de 40 mil habitants en la ruta de la vall sagrada dels inques, al Perú. Té 54 anys i en fa un que és a Palma de manera il·legal. De fet, ell no té cap problema de reconèixer-ho. Chinchero és la ciutat on s’enviaren a final de 2003 14 busos de l’EMT. Els seus veïns varen fer una col·lecta i reuniren 102 mil dòlars per pagar les despeses del trasllat dels vehicles, que Cort regalava perquè havien canviat la flota.
La ruta prevista era Palma-Barcelona-Baltimore(EUA)-puerto del Callao (Lima), però de manera misteriosa només varen viatjar deu dels catorze autobusos, que foren desembarcats a Baltimore i que mai no arribaren a Chinchero. Així que l’oposició al govern municipal que presidia Gómez formulà una demanda per estafa. A final de l’any passat es va fer pública la sentència, per la qual es condemnà Teófilo Gómez a cinc anys de presó per ser "l’autor intel·lectual d’una estafa". Però poc abans que es conegués la condemna, el batle s’acomiadà de l’esposa i dels cinc fills, sortí del Perú i aterrà a Palma.
Gómez explica ara que al principi rebé l’ajuda de càrrecs del PSIB, amb els quals havia mantingut contactes polítics d’ajuda i cooperació. Però després, quan se li acabà el termini d’estada legal a l’Estat espanyol, tots s’han oblidat d’ell. Ara mateix és un sense papers més que resideix a Palma i que si torna al seu país pot anar directe a presó. Pel que fa als autobusos de l’EMT, la darrera cosa que se sap dels vehicles és que foren descarregats al port de Baltimore i que el seu estat era lamentable, gairebé ferralla.
Teófilo Gómez mateix explica més detalls d’això: "El 2003 vaig ser reelegit batle a Chinchero i ens assabentàrem que a Palma es regalaven busos. Ens interessàrem pel tema perquè teníem la idea de muntar una xarxa interprovincial de transport, i també de dedicar tres busos al transport escolar". Tanmateix, anys després, Chinchero continua esperant.
A Chinchero es formà un grup per recaptar els doblers del trasllat
Quan l’Ajuntament de Palma va decidir la donació dels catorze autobusos "solidaris", a Chinchero es formà un grup organitzat de quinze persones que tenien com a objectiu encarregar-se d’anar recollint les donacions econòmiques dels ciutadans. La intenció d’aquest equip de recaptació era reunir un total de 102 mil dòlars americans, que era el cost del trasllat dels busos en vaixell des de Barcelona fins a Chinchero. El trajecte des de Mallorca fins a Barcelona l’havia regalat la companyia Iscomar perquè feia poc que dos treballadors d’origen peruà havien perdut la vida en un accident laboral", segons indica Teófilo Gómez, i la companyia volgué solidaritzar-se amb el poble peruà.
En un informe del cònsol del Perú a Palma per setembre de l’any 2004 es reconeix que s’efectuaren totes les gestions necessàries per contractar una companyia que es pogués encarregar de fer el trasllat. El març de 2003 es va formalitzar el contracte amb la consignatària Ati Europe, que els va fer la millor oferta econòmica. En els mesos següents el consolat va tenir problemes amb l’intermediari designat pel Govern regional perquè li enviàs els doblers i poder iniciar els tràmits per a la tramesa dels busos.