Una altra gran obra del Govern de Jaume Matas arriba a la Fiscalia. El Govern balear ha decidit denunciar les suposades irregularitats detectades en l’execució del metro de Palma, el projecte estrella, el més espectacular i costós de l’anterior Executiu del PP. La Conselleria de Mobilitat sospita, concretament, d’una partida de 2,5 milions euros que, tot i estar assignada en el pressupost a una obra concreta del projecte, no s’hauria arribat a executar.
El Govern posa ara en coneixement del Ministeri Fiscal aquestes suposades irregularitats. En l’escrit presentat no figura cap nom, ni de cap gestor tècnic ni de cap dels anteriors responsables de la Conselleria d’Obres Públiques, Transports i Habitatge.
El que ara arriba a la Fiscalia és una obra plantejada de manera inicial, però que els actuals responsables de Mobilitat consideren que no ha arribat a executar-se. El Govern desconeix si els doblers s’haurien destinat a altres obres del projecte o si s’haurien desviat a qualsevol altra activitat. Ara tramita la informació a la Fiscalia perquè ho investigui.
L’Executiu autonòmic decidí l’estiu passat posar en mans d’experts jurídics les irregularitats que havia detectat en la construcció del metro i de l’estació Intermodal de la plaça d’Espanya. L’objectiu era aclarir si hi havia responsabilitats dels gestors tècnics i polítics en els desviaments pressupostaris que no s’havien pogut justificar.
De 235 a 314 milions
El cost final de les obres del metro i de l’estació Intermodal arribà als 314,5 milions d’euros, quan el pressupost de licitació era just de 235,1 milions d’euros. Només en liquidacions de "complements i de canvis" es presentaren 43,3 milions d’euros. A aquests 314,5 milions s’afegiren després els 28 milions que costaren les reparacions efectuades arran de les inundacions de l’única línia suburbana. Unes inundacions que obligaren a tancar el servei el setembre de 2007 durant 10 mesos per fer-hi obres.
Les greus deficiències detectades per aquelles inundacions motivaren que la Conselleria de Mobilitat encarregàs dues auditories i aquestes posaren de manifest que, de manera generalitzada, durant l’execució de les obres es produïren canvis respecte al projecte original. Moltes d’aquelles modificacions provocaren les deficiències estructurals en el resultat final de la línia del metro –reducció del sistema de drenatge i dels de seguretat, principalment– i el cost de la infraestructura, que es construí en menys de dos anys, s’acabà disparant.
Els precedents
El metro de Palma, però, no és la primera gran obra del Govern Matas que acaba en mans de la Fiscalia. El Ministeri Fiscal també ha obert diligències per les suposades irregularitats detectades en la construcció del velòdrom Palma Arena. En aquest cas, s’investiga perquè l’anterior Govern de Jaume Matas pagà per a la construcció d’aquest recinte més de 100 milions d’euros, més del doble del que s’havia pressupostat (46,4 milions). Una comissió judicial encapçalada pel jutge José Castro i els fiscals anticorrupció visitaren les instal·lacions i el jutge ja ha pres declaracions. S’especula amb la possibilitat que el cas esclati en qüestió de setmanes.