Segueix-nos F Y T R

Aprovats en llengües, però suspesos en matemàtiques

Educació avança les dades d'un estudi sobre les competències de l'alumnat de Balears. Els escolars tenen més domini del català que del castellà a Primària, però la diferència es redueix a Secundària

| Palma |

La consellera d'Educació i Cultura, Bàrbara Galmés, va avançar ahir al matí les primeres dades d'un estudi que avalua les competències en comunicació lingüística (expressió escrita i comprensió oral/lectora en català, castellà i anglès) i matemàtiques. De les enquestes realitzades el mes de maig passat a més de 21.000 alumnes de 4t de Primària i 2n d'ESO, se n'ha extret un conjunt de xifres que, tot i no ser definitives, permeten fer una sèrie d'observacions sobre els alumnes de les Illes. No obstant això, Galmés ha subrallat que "encara és massa prest" per fer-ne interpretacions o diagnòstics, i que cal esperar a setembre, quan se'n publiquin els resultats definitius, per poder parlar de les fortaleses i debilitats dels alumnes en referència a aquestes competències educatives.

Resultats desiguals

L'anàlisi de les competències (o, dit d'una altra manera, la capacitat d'aplicar els coneixements de manera correcta) demostra que, de moment, els alumnes de les Balears no tenen dificultat a l'hora d'utilitzar qualsevol de les tres llengües, i més concretament el català. Dins una escala de 100, els alumnes de Primària demostren tenir un major control del català (70,3) davant el castellà (57,3) i l'anglès (52,2). Malgrat això, aquesta tendència experimenta una inversió a ESO: el nivell de competència en català baixa fins a un 65,6, mentre que el castellà augmenta (62,4), a l'igual que l'anglès (58,6).

Les competències en llengua catalana experimenten variacions depenent del territori enquestat; així doncs, Menorca seria l'illa on s'assoleixen xifres més altes (76 a Primària; 69,4 a Secundària). Una altra dada destacada és que l'alumnat de Primària dels nuclis turístics de Mallorca tenen un índex més que notable en competències lingüístiques en català (73,7), però aquest es desploma en el pas a Secundària fins a arribar a un 59,3. A més, segons els resultats que aporta aquest primer diagnòstic, els alumnes desenvolupen de manera més efectiva les seves competències lingüístiques, tant en català com en castellà, als centres privats.

Els resultats aporten també una observació interessant: el nivell de l'alumne queda lligat a la formació acadèmica dels seus pares. Per tant, els estudiants que demostren tenir millors competències lingüístiques i matemàtiques provenen de pares amb titulacions universitàries.

Galmés qualificà que el nivell de l'alumnat en les tres llengües és "acceptable", i que el suspens en la competència matemàtica "ha de ser objecte de reflexió per saber on es falla". "No es tracta de jutjar si el nivell dels alumnes de les Illes és bo o dolent Aquestes xifres són un avanç per tenir una millor informació sobre l'alumnat, a més d'aprofundir en les mancances educatives dels nostres centres", sentencià la consellera.

+ VIST