Segueix-nos F Y T R

Els pares veuen els docents amb poca autoritat

La meitat de les famílies creuen que els professors tenen dificultats per mantenir-la, segons l'Estudi sobre la convivència escolar a l'Educació Secundària

Maria Gener i Elena Navarro, en la presentació. | Pere Bota

| Palma |

Un 52% de les famílies considera que la falta de respecte dels estudiants cap al professorat és un dels principals obstacles per a la convivència escolar, i gairebé la meitat (49%)opina que els docents tenen dificultats per mantenir l'autoritat. De fet, la percepció que el professor ha perdut autoritat és significativa entre les famílies. Un 39% dels pares opina que els docents han perdut bastant autoritat i un 13,1% diu que n'han perduda molta. En canvi, el 16,6% troba que no n'ha perduda gens i un 31,3%, que n'ha perduda poca.

Aquestes són algunes de les dades de l'Estudi sobre la convivència escolar a l'Educació Secundària Obligatòria que avançà en part ahir l'Institut per la convivència i l'èxit escolar de la Conselleria d'Educació i Cultura. L'altre obstacle que també apunten un 52%de les famílies com a factor negatiu per tenir un bon ambient a l'aula és la falta de disciplina a les pròpies llars. L'estudi, que s'ha realitzat sobre una mostra de 505 famílies de 18 Instituts d'Educació Secundària, fou presentat per la directora general d'Administració, Maria Gener, i la directora de l'Institut per a la convivència i l'èxit escolar, Elena Navarro, qui explicà que "el curs passat vam rebre un total de 50 telefonades sobre conflictes als centres, 10 des de principi de curs".

Per què passa?

Els resultats recollits sobre les condicions que poden provocar en major mesura aquesta pèrdua d'autoritat del professorat reflecteixen la inadequada educació en les famílies, que no transmeten el respecte a l'autoritat, segons un 64% dels entrevistats. També destaquen la por que tenen els docents de les denúncies i represàlies de les famílies; la falta de reconeixement en la societat a qualsevol tipus d'autoritat; la falta de suport de la societat a l'autoritat del professorat i la manca de suport de les famílies al treball i a l'autoritat del professor.
Pel que fa a les mesures per recuperar l'autoritat, les famílies creuen en un 65% que cal que l'exerceixin i alhora transmetin confiança, mentre que un 60% entén que cal actuar conjuntament amb les famílies perquè la recuperin.

Elena Navarro assegurà que "allò que realment preocupa els docents és la manca de puntualitat dels alumnes i que molesten a classe. Aquestes són les conductes disruptives més habituals". Tanmateix, Navarro no volgué llevar importància al tema i digué que "no és que no hi hagi assetjament i violència en alguns casos". Així mateix, va afirmar que en aquestes situacions "la mediació per evitar el conflicte és una mica més difícil" i si accepten anar-hi és "per evitar mesures extremes com l'expulsió".

+ VIST