Pressuposts CAIB 2012

Cada usuari de tren i metro costa 13,5 € al Govern

Company avisa que no apostarà pel transport públic més car i avança que, si hi ha línies amb pocs passatgers, es reduiran

El conseller responsable de Transports, Biel Company, escolta què li diu Bauzá a cau d'orella. | J. TORRES

| Palma |

Cada usuari del tren i del metro costa al Govern 13,45 euros i, en canvi, els del servei de bus de les línies interurbanes només li'n costen un. Així ho assegurà ahir al Parlament el conseller d'aquesta àrea, Biel Company, qui deixà entreveure que apostarà per potenciar l'autobús, en detriment del tren i del metro. El popular afirmà que les línies de bus costen vuit milions a l'any i transporten vuit milions de passatgers. En canvi, el tren i el metro costen 79 milions a l'any i transporten 5,5 milions de viatgers. També assegurà que, mentre que el cost per quilòmetre del bus és d'1,84 euros, el del tren i el metro és de 40,05. A més, apuntà que, si les línies de bus tenen una ocupació del 35%, les del tren la tenen del 20%. "L'esport nacional de la pagesia és comptar la gent que va dins els trens, i sovint basten els dits d'una mà", digué.

A partir d'aquí, advertí que les inversions han de ser rendibles, però no aclarí el futur del tren de Llevant -ara amb les obres aturades-, tot i que tornà a posar en dubte que arribin els doblers del conveni. Sí que deixà clar que no optarà pel transport públic més car, "perquè no ens ho podem permetre". També avançà que, en principi, no reduirà el servei de metro. "No he parlat de tancar res, però, si hi ha línies -de transport públic- amb zero passatgers, s'han de reduir", afegí. I advertí que al nord de Mallorca hi ha una línia de bus que surt 5.000 pics a l'any: 3.000 ho fa buida i la resta, amb una persona.

En la interpel·lació, el socialista Cosme Bonet li demanà que reclami els doblers del conveni a Madrid i l'acusà de no gestionar esperant el 20-N. Advertí que l'herència del metro és del PP i apuntà que, si no es fa més tren, sempre tindrà més passatgers el bus. En una altra intervenció, Company advertí que queden per pagar 2,2 milions d'expropiacions del tren de Llevant i de passos a nivell, i que no hi ha dotació. Encara sobre expropiacions, el conseller Simó Gornés apuntà que el Pacte ha deixat per pagar 31,6 milions, dels quals més de set són interessos de demora. A més, també avança que no ho podrà pagar tot l'any vinent.

+ VIST