Segueix-nos F Y T R

SFM perd dos milions anuals per viatgers que no paguen

Hi ha molts torns que no funcionen i estan oberts de manera permanent. A més, la falta de revisors facilita que hi hagi usuaris que no puguin abonar el bitllet tot i que ho vulguin fer

| Palma |

Serveis Ferroviaris de Mallorca (SFM) perd uns dos milions d'euros cada any a causa de viatgers que no paguen el bitllet. El principal problema és que el sistema de torns per accedir i per sortir del tren i del metro està avariat i hi ha un elevat nombre d'accessos que han d'estar oberts o tancats de manera permanent. Si estan oberts, qualsevol usuari pot abandonar les instal·lacions de Serveis Ferroviaris de Mallorca sense pagar; i si, per contra, estan tancats, no poden sortir ni els que han pagat.

Així mateix, hi ha un bon grapat de màquines per dispensar bitllets que no funcionen des de fa mesos. És a dir, que pagar no és en ocasions feina fàcil. A més, els problemes de personal que afecten SFM provoca que hi hagi ara molt manco revisors i és possible fer un trajecte, per llarg que pugui ser, sense que l'usuari tingui l'oportunitat de pagar.

En aquest sentit, des de Serveis Ferroviaris de Mallorca asseguren que el problema amb els torns està en vies de solució. Ara bé, no confien que es pugui arreglar abans que finalitzi l'any.

L'origen d'aquesta qüestió són les desavinences amb l'empresa Delvent, que encara és l'encarregada del manteniment del sistema de torns i de les màquines expenedores de bitllets, tant al tren com al metro.

El contracte va finalitzar ja fa mesos i ara des de Serveis Ferroviaris es treballa per tal de millorar el sistema vigent i poder resoldre definitivament els problemes que tenen els torns i les màquines de venda de bitllets. Des de Serveis Ferroviaris s'ha efectuat un estudi que xifra en dos milions d'euros les pèrdues anuals pel nombre total de viatgers que per una raó o per una altra utilitzen el tren i el metro sense abonar-ne el corresponent bitllet.

L'Associació d'Usuaris del Tren és ben conscient de la necessitat de millorar-hi els accessos. Joan Vidal, que n'és el secretari, té clar que una immensa majoria dels usuaris que no paguen és, curiosament, perquè no tenen facilitats per tal de poder fer-ho.

"Des de la nostra Associació intentam millorar el servei tant com sigui possible. És una evidència que hi ha torns d'accés que no funcionen. De fet, hi ha estacions que no tenen ni torns, a les quals es pot accedir al tren sense cap entrebanc. Ara bé, després se suposa que has de pagar el bitllet a un revisor", explica.

La realitat, en tot cas, és que en moltes ocasions les mancances de personal que pateix ara SFM provoquen que els usuaris no es trobin cap revisor. "Des de fa ja un bon grapat de mesos, hi ha trajectes en els quals no passa cap revisor. No és bo, perquè, finalment, el perjudicat som els mateixos usuaris...", assegura Vidal.

Així les coses, Serveis Ferroviaris treballa de valent, i contra rellotge, per trobar una solució que permeti millorar el servei. En joc hi ha, segons SFM, al voltant de dos milions d'euros, les pèrdues causades per tots els bitllets no pagats.

+ VIST