Segueix-nos F Y T R

Dos terços dels directors d'institut puntuen entre '1' i '2' els responsables d'Educació

Acte de suport als directors d'institut expedientats. La imposició del TIL esdevé un apartant destacat dins l'estudi de FADESIB presentat avui. | Joan Torres.

| Palma |

La Federació d'Associacions de Directors d'Educació Secundària de les Illes Balears (FADESIB) ha publicat aquest dimecres un primer informe anual de la comunitat educativa, elaborat a partir de les respostes de les direccions dels centres públics de secundària a un qüestionari remès des de l'organització al mes de juliol, sobre l’estat de la qüestió educativa expressat en múltiples variables.

En concret, l'estudi sobre la situació que es visqué als centres públics d’educació secundària de les Illes al curs 2013-14 abasta infraestructures, recursos, TIL, formació, ítems de qualitat educativa -per exemple ràtios, atenció a la diversitat, plans contra el fracàs escolar, repetidors, alumnat NESE, entre altres-, relacions amb la conselleria, etc.

La voluntat és que el recull ofereixi “informació contrastable i fiable a la comunitat educativa per a ser un referent professional ineludible en l'anàlisi de la situació educativa en el nivell de l'educació secundària pública de Balears”.

Les principals conclusions són:

Infraestructures: Més de la meitat (53%) dels centres sobrepassen els vint anys d'antiguitat, un 30% tenen un estat general qualificat de 'bo' i el 19 per cent el veuen 'dolent'. A més, un 9 per cent dels directors creuen que el sistema contraincendis és dolent. A un 31,5 per cent de centres existeixen deficiències estructurals que poden afectar la seguretat de les persones.

Recursos humans i materials: En general, els centres apunten que els recursos al seu abast són insuficients, i indiquen que la política de substitucions de baixes de llarga durada ha provocat la pèrdua d'11.291 hores de docència directa.

Aplicació TIL: En tots els casos en què la matèria s'ha impartit en llengua estrangera la variació surt negativa en relació als resultats del curs anterior. Gairebé la meitat del professorat (49%) que imparteix matèries no lingüístiques en anglès no ha rebut formació en metodologia AICLE, i la valoració del suport rebut per a l’aplicació del TIL és tan sols d’1,8 punts sobre un màxim de 5.

Relacions amb la Conselleria: Un 75% dels directors i directores enquestats opinen que les demandes no són respostes amb celeritat. Un 98% creu que els terminis en què es publiquen les ordres i instruccions són gens o poc suficients per complir amb les tasques encomanades. El 64% d'enquestats no creuen que les mesures que s'adopten ajudin a lluitar contra el fracàs escolar. Un altre 64 per cent valora amb un u o un dos la nota dels responsables de la gestió educativa el passat curs.

Qualitat educativa: La ràtio d'alumnes per professor és superior a la de l'estat, i ha augmentat quasi un punt pel que fa al curs anterior, segons dades del Ministeri. A un 40% dels centres se supera el 30 per cent d'alumnes de primer d'ESO amb necessitats específiques de suport educatiu (NESE), un fet que demostra que la gran majoria d'aquests estudiants acudeixen als centres de titularitat pública. Sobre els repetidors, a aquests centres n'hi ha un 12 per cent a l'ESO i un 20 per cent a Batxillerat. Especialment destacables són les reduccions de recursos econòmics per als centres (74%) i de professorat (80%), però també en el cas del personal de neteja (48%).

Formació permanent: Just 24 dels 54 centres han realitzat activitats de formació permanent dels docents al centre, i la incidència d'aquesta formació és valorada amb un 3,2 de 5.

+ VIST