Ara Més ha aconseguit, aquest dimarts, per primera vegada, que el Parlament tramiti una proposició de llei per a aconseguir la cogestió dels aeroports de les Illes Balears. El ple de la Cambra ha donat el vist i plau a la iniciativa de Més per Mallorca i Més per Menorca amb el suport del PP i l’abstenció del PSIB. Quan s’aprovi de manera definitiva, passat el període d’esmenes i al·legacions i un nou debat, s'enviarà al Congrés espanyol per a la seva tramitació.
El diputat de Més per Mallorca Ferran Rosa, que s’ha mostrat molt crític amb la postura del PSIB, ha estat l’encarregat de defensar la iniciativa juntament amb el de Més per Menorca, Josep Castells. Rosa ha subratllat la necessitat de donar aquesta passa, després de 18 anys de parlar-ne en una vintena d’iniciatives parlamentàries, per tal «d’assegurar una política aeroportuària coherent amb la política turística».
La proposició de llei recull la transferència de la titularitat i de les competències dels aeroports de les Illes a la Comunitat Autònoma, creant, una arquitectura de cogovernança entre les tres institucions: Estat, Govern i Consells insulars. Una Autoritat Aeroportuària de les Illes Balears, en un esquema similar al que ja existeix per a la gestió dels ports d’interès general però adscrit a la Comunitat Autònoma.
La llei planteja les competències i funcions d’aquest ens: la determinació del sostre operacional de vols, passatgers i mercaderies o l’horari de funcionament dels aeroports, entre d’altres.
I és que en els darrers deu anys, els tres aeroports han augmentat un 48% els seus passatgers. Un increment que no respon ni a la capacitat de càrrega de les Balears ni a la política turística. Amb dades de l’any passat «ja podem dir que ara els mesos d’octubre hi ha més turistes que els mesos de juliol i agost de fa 10 anys; que el mes de maig d’enguany hem rebut més passatgers que el juliol o l’agost del 2014, el 2015, el 2016 i el 2017. Amb una moratòria en vigor i amb un decreixement en marxa. Una prova del desastre que és AENA i de la necessitat d’un canvi en el model de gestió», ha detallat Rosa.
La Llei planteja també que l’ens determini les tarifes i taxes aeroportuàries i, per tant, que les pugui modular segons les necessitats de connectivitat dels illencs.
A més, s'encomana l’ens a invertir en la millora del transport públic amb origen o destí dels aeroports de les Illes Balears o minimitzar els impactes que generen. «Perquè en un aeroport que mou 30 milions de passatgers, no pot ser que Aena no destini ni un cèntim del seu pressupost a donar suport a la mobilitat sostenible», ha subratllat el diputat.
Castells ha subratllat que «avui és un dia històric perquè passam del simbolisme als fets» en matèria de cogestió aeroportuària. En aquest sentit el diputat ha recordat que «la política d’Aena està desconnectada del territori i la ciutadania». S’ha mostrat, igualment, sorprès que el PP hi hagi votat a favor convençut, però, que ho fa amb un tarannà «oportunista» per a incomodar al Govern espanyol.
![[VÍDEO] Elena de Borbón, amb un sou de 300.000 euros, demana solidaritat: «Que la gent ajudi amb el que pugui»](https://uh.gsstatic.es/images/placeholder-preview.webp)