Segueix-nos F Y T R

Xocolat, 25 anys amb l'escena musical

L'establiment celebrarà l'aniversari amb el directe de Van Morrison el 22 i 23 de desembre a l'Auditòrium

NURIA ABAD.Palma.
Diu un proverbi que l'important no és tenir moltes idees, sinó la idea oportuna en cada cas. Possiblement l'evolució de Xocolat sigui un paradigma d'aquesta cèlebre frase, ja que la seva història s'ha construït al llarg dels últims vint-i-cinc anys a través de la diversificació, afegint a la seva activitat com a botiga especialitzada de discs, la de promotora de concerts i festivals; segell discogràfic, amb Blau; i, des de Barcelona, la de productora, editora i distribuïdora discogràfica, amb la creació de Discmedi. Ara celebra el seu 25è aniversari amb el directe de Van Morrison a l'Auditòrium de Palma els dies 22 i 23 de desembre. El «León de Belfast» presentarà el seu últim disc What's Wrong With This Picture? a la seva cinquena actuació a Mallorca.

Tot va començar l'any 1979, quan Miquel Àngel Sancho, fundador i propietari de Blau, va realitzar el seu primer viatge a Londres. Arribat d'una Espanya sumida en la Transició, a Sancho el va fascinar l'abundància de botigues de discs i la fecunditat de la seva oferta. Així, de tornada a Palma va llogar la que seria la primera seu de Xocolat, un singular local al carrer Estanco, que va centrar la seva activitat en dos estils minoritaris: el jazz i la salsa.

En aquest context, es van concebre nous projectes, com la creació d'una revista, «que va arribar a reunir una cinquantena de subscriptors», idea frustrada en l'últim moment, i l'organització de concerts de qualitat. Així, el 1981, de la mà de Xocolat, Keith Jarrett va actuar a l'Auditòrium en un recital inoblidable. A aquest concert li van seguir molts d'altres i la presentació de les tres primeres edicions del Festival de Jazz de Palma, en el qual van participar llegendes com Ray Charles, Dizzy Guillespie, Ella Fitzgerald... Sancho recorda la bona època cultural viscuda sota la batlia de Ramon Aguiló, «circumstància que va desaparèixer amb el canvi de govern municipal» i que «ha generat una desalfabetització musical en la nostra societat».

El 1982 es crea el segell discogràfic Blau per donar sortida a Joana Lluna, de Joan Bibiloni. Aviat li van seguir l'àlbum debut de Jorge Pardo i eCarritx i roses de Tomeu Penya. Era, alhora, temps d'aires nous en el pop i Blau editava els maxi-singles de bandes com Furnish Time o Zincpirithione. El 1984 Xocolat tanca les portes de la seva primera botiga per centrar tots els esforços a les edicions de Blau, fins que es va consolidar com un segell important. Tres anys després, Xocolat reapareix en la seva ubicació actual, el carrer Font i Monteros, que es converteix en un punt de trobada de l'entorn i l'escena cultural mallorquina.

Arriba l'any 1989 i Blau funda a Barcelona, al costat d'altres socis, l'editora, productora i distribuïdora Discmedi, avui una de les companyies importants en el panorama discogràfic espanyol. És també des d'aquest any que l'empresa acudirà anualment al Midem de Cannes, contribuint a la difusió de la música balear fora de les nostres fronteres.

+ VIST