El Claustre de l'IES Joan Maria Thomàs va acordar per unanimitat expressar públicament el seu rebuig a la decisió per part del Ministeri d'Educació d'incorporar els estudis de valencià, diferenciats dels de català, a les Escoles Oficials d'Idiomes.
La unitat de la llengua catalana que es parla a Catalunya (inclosos els territoris de Catalunya Nord), València, Illes Balears, franja d'Aragó, l'Alguer i Andorra és inqüestionable des d'un punt de vista estrictament lingüístic. És un fet clarament objectivable que tant a València com a les Illes Balears s'hi parla català des del segle XIII, a partir de la repoblació catalana que es dugué a terme després de la conquesta.
Consideram que la implantació de l'ensenyament de valencià, com a una llengua diferent del català, respon a una estratègia més de la voluntat política per part del govern estatal i de l'actual govern autonòmic i de l'Ajuntament de Palma d'atacar sistemàticament la llengua catalana, a fi de relegar-la a l'àmbit purament casolà, com a passa prèvia per a la seva desaparició. Els actuals governants han mostrat el llautó en aquest aspecte i ja s'ha vist clarament quin és el bilingüisme que defensen.
Per altra banda, el prestigi i el rigor que haurien de ser inherents a centres docents com les Escoles Oficials d'Idiomes, que fins ara han exercit una funció social gens menyspreable, es veuran seriosament afectats. Quines garanties de qualitat poden oferir aquest centres a partir d'ara, si els estudis que ofereixen estan condicionats per una determinada ideologia política en lloc de venir determinats per criteris estrictament lingüístics?
A més d'aquest, queden oberts també altres interrogants: Quin títol s'ha de tenir per impartir aquests estudis? Quina gramàtica i quina literatura s'ensenyarà? Els títols de català i de valencià expedits per les EOI seran equitativament homologables? Recordem que actualment hi ha llicenciats en filologia valenciana (anomenada així perquè el títol fou expedit per la Universitat de València) que imparteixen estudis de llengua i literatura catalanes als instituts de secundària i a la Universitat.
Davant l'absurd d'aquesta situació, sol·licitam que el Ministeri d'Educació no prioritzi una tendència política per sobre del rigor científic.
El Claustre de l'IES Joan Maria Thomàs. (Rebuda per e-mail).