Segueix-nos F Y T R

Sortida de tren, arribada... d'ase?

|

Divendres passat el president Francesc Antich anuncià que ha signat el conveni ferroviari per a Mallorca amb el Govern nacional. L’endemà tots els diaris ho duien en portada i la resta de mitjans ho destacaven en les respectives obertures. Bé està. Clar que la mateixa notícia ja s’havia publicat –no la signatura, sinó l’acord– fa mesos. Comença a ser preocupant que costi tant treure quelcom al Madrid amic que quan s’aconsegueix s’ha d’anunciar set-centes vegades.

Pel cas és dubtós que entre els mallorquins que s’interessen per aquest conveni n’hi hagués un sol que no pensàs que ja estava tot arreglat. Però, ja dic, bé està que a la fi es concreti un conveni. Esperem que els doblers, els 443 milions i busques, arribin tal com està previst. Que aquesta és una altra. Tenint en compte que qui ha d’afluixar és la inefable ministra de Foment, convé no passar l’arada davant del bou. Perquè si vostès llegiren les informacions, més allà dels titulars, sobre el sobradament anunciat conveni s’adonarien que enguany arribaran tres milions, l’any que ve vint-i-cinc i per al 2010 i 2011 serà una comissió mixta nacional-regional la que ho decideixi. Per tremolar.

Tanmateix, confiem amb la ministra Àlvarez i suposem que arriba tot el que ha d’arribar i quan s’ha anunciat. Aleshores es podrà construir el que resulten ser els grans ramals desitjats del tren mallorquí: Manacor-Artà i sa Pobla-Alcúdia. Si s’ha de fer cas a la importància que tots els mitjans donaren a la notícia dissabte passat, hauríem de concloure que estam davant d’una gran obra que serà fonamental per a la mobilitat mallorquina. A la fi els artanencs, manacorins, poblers i alcudiencs podran prendre el tren per a ....

Per a? No ho sé, però tothom pareix convenir que és molt important per a la mobilitat. Servidor, emperò, no ho entenc. La veritat, la línia de tren de Palma a Inca sí que és quelcom que resol el transport de milers de persones. Té sentit econòmic. Però ja és més dubtós –pel cost de temps– que passi el mateix amb la línia Palma-Manacor. De veres algú creu que amb les dites ampliacions es resoldrà res? Jo ho dubt molt. Està bé que els jubilats passegin amb el tren, i fins i tot els turistes, però això no resol res quant a la mobilitat de tots els mallorquins. La qual cosa no vol dir que servidor estigui en contra del tren, però em deman si és la inversió que de veres necessitam ara que ja sabem que n’arribaran més aviat poques, d’inversions extraordinàries de Madrid.

Em pareix evident que l’única obra de tren que resoldria problemes de mobilitat seriosos seria el tramvia de la badia de Palma. Aquesta sí que és una obra fonamental. Que està encara en fase d’imaginació. Vist sense la passió ideològica del "trenòfils", seria molt millor destinar els doblers que arriben pel tren al tramvia. Però no és possible.

Tornant al tren, resulta, a més, que les divergències entre PSM i UM per on ha d’anar el traçat per Alcúdia posen seriosament en perill que l’obra es posi en marxa a temps per oferir-la als centenars de creients que l’esperen com a la gran aposta de la Conselleria de Mobilitat per a aquesta legislatura. Algun membre de la qual explicava recentment una reunió que feia feredat, respecte dels problemes que existeixen entre els dos partits. En fi, ben arribat, si arriba, el tren, encara que no resolgui res. Ara bé, confiem que de tot el que havia d’arribar no sigui l’únic que arribi. Perquè aleshores sí que hi haurà una sortida de tren i arribada... d’ase.

+ VIST