Segueix-nos F Y T R

L'IES Pau Casesnoves, un exemple de coratge cívic

|

L'Institut Pau Casesnoves, d'Inca, està d'enhorabona per la iniciativa del seu claustre de plantar cara al programa de neteja lingüística contra l'ús normal del català en els àmbits públics de Mallorca que en José Ramón Bauzá du idea de desplegar si guanya les eleccions. Amb el seu manifest clar i llampant en defensa del nostre idioma i amb la seva crida a properes mobilitzacions, l'IES Pau Casesnoves és tot un exemple didàctic de coratge cívic davant una ideologia nacionalista agressiva contra la identitat que els mallorquins hem heretada dels nostres pares, padrins i repadrins.

Sovint n'hi ha que es queixen de segons quins funcionaris que no van de feina i que només pensen en l'hora de plegar. Això és vera. Com també és vera que passa ben igual a les empreses privades, on el ritme de feina de segons quina casta de personal varia molt segons si el mestre no hi és o si hi és i li té l'ull damunt. Però igualment hi ha obrers responsables que, tant si el mestre els vetla com si no, són complidors, van per feina, i se senten mal a pler si no tenen una missió concreta dins l'empresa.

Idò bé, amb l'exemple coratjut que ens dóna a hores d'ara, l'Institut Pau Casesnoves demostra que, dins l'àmbit públic, i concretament en el de l'ensenyament, hi ha homes i dones que són mestres per vocació, compromesos amb el país en què viuran els alumnes que ells formen. Aquests mestres duen la seva missió educadora dins la sang i, per això, són conscients que no n'hi ha prou amb ensenyar arrels quadrades i normes gramaticals, això va amb accent greu, això altre amb accent agut. No. Saben que no n'hi ha prou amb ensenyar què hem de saber de la nostra cultura i del nostre país, sinó que han de donar exemple de què hem de fer per la nostra cultura i pel nostre país quan es veu atacat (cínicament en nom de la "libertatd"!) pel nacionalisme annexionista que ens vol esborrar del mapa i que patim del 1714 ençà, en voler farà tres segles.

Com s'ha de sentir un mestre mínimament responsable en veure que allò que ensenya i construeix a escola s'ataca barroerament i se cerca destruir des d'una formació política?
A l'escola no hi acaba l'ensenyament. Al contrari, hi comença. Per tant, un que és mestre per vocació, no pot romandre mans plegades quan veu que els fonaments cívics que ell construeix a escola, són en perill de ser destruïts des de les institucions. Un mestre per vocació, ha de donar exemple de combat cívic als seus alumnes quan hi ha forces majors que ho requereixen. Voleu més força major que les amenaces que ens fa seguit seguit el partit nacionalista espanyol 'sin complejos'?

Si una formació política qualsevol es presentàs a Espanya amb idees tan esburbades com voler-hi ensenyar el castellà a cada clapa segons les 'modalidades' que hi parlen, en manxec a les escoles de Castella, en andalús a les d'Andalusia, en aragonès a les d'Aragó, romandrien boca closa, els professors castellans, just que tinguessin un dit de seny? Hi romandrien, boca closa, si un partit anticastellà exaltat volgués que el coneixement del castellà per accedir a l'administració de Castella no hi fos cap requisit, sinó un simple mèrit de no-res? Els agradaria, als castellans, que un estol de mestres mallorquins, sense dominar el castellà, poguessin desembarcar a Castella a prendre els llocs de feina als professors castellans o integrats al castellà? És tan sols imaginable un acte com el que acab de dir, de colonialisme criminal?

Idò per quines cinc-centes hem de callar els mallorquins davant el projecte ben igual però a l'enrevés que el sector d'en JR Bauzá du entre mans?
Gràcies corals, enhorabona i coratge, valents professors de l'Institut Pau Casesnoves! Estigau segurs que el vostre exemple no serà debades.

+ VIST