Segueix-nos F Y T R
vaga ensenyament setembre 2012

Una vaga ideològica?

|

Tots els advocats són de dretes? Tots els camioners són del PSOE? Tots els capellans són del PP? Tots els esportistes són del PI? Tots els ferrers voten UPyD? Tots els llanterners són comunistes? Tots els enginyers són d’esquerres? Tots els pagesos són franquistes? Tots els mariners són anarquistes?

Si has contestat que sí a alguna de les preguntes anteriors, és probable que et també creguis que tots els mestres i professors som nacionalistes d’esquerres, tal com ens vol fer creure la propaganda barroera de José Ramón Bauzá i Aina Maria Aguiló. Però si has contestat que no perquè saps que per tot hi ha de tot, no et costarà gaire adonar-te que aquesta afirmació és una bona mentida. No és més que una estratègia del Partit Popular per fer creure a la societat que la vaga indefinida dels docents és per motius ideològics, quan és just al contrari. És una vaga per demanar al Govern, que faci una política educativa per a tothom i basada en principis pedagògics, enlloc de prioritzar els seus principis ideològics per damunt la bona formació dels nostres fills.

Hi ha un consens social que els alumnes, en haver acabat l’ensenyament obligatori, han de dominar les dues llengües oficials i, almanco, una llengua estrangera. En això crec que no hi ha ningú que no hi estigui d’acord. El mal és que per aconseguir això, els experts ofereixen receptes que no són del gust de José Ramón Bauzá i companyia. Hi ha multituds d’estudis, alguns d’ells avalats per la mateixa Unió Europea, que demostren que la millor manera que els alumnes assoleixin els coneixements necessaris tant de català com de castellà és la immersió en català. I és així per diversos motius que l’espai que disposam aquí i ara no basten poder explicar. Però és així. Només dir que no s’aprèn només a l’escola i que tant els mitjans de comunicació com les interaccions socials són majoritàriament en espanyol.

Quant a la llengua estrangera, també està demostrat que només s’hi poden cursar matèries curriculars quan s’ha arribat a un cert nivell de coneixement. En cas contrari, no s’aprendrà la llengua i, a més a més, s’aprendrà menys de la matèria o matèries en qüestió. I tampoc no se n’aprendrà correctament si el professorat que l’ha d’impartir no és un model lingüístic suficientment bo, la qual cosa requereix, com a mínim, disposar del nivell C1, segons diuen tots els experts, i no el B2 amb el qual es conforma el Govern..

Bauzá, i el seu partit al darrera, duen a terme una política educativa totalment ideològica i partidista. Per la seva simple obsessió en contra del mallorquí, menorquí i eivissenc, volen privar els futurs alumnes a dominar correctament l’idioma de Ramon Llull i volen poder dir que han millorat el nivell d’anglès quan saben perfectament, que sense una feina prèvia de quatre o cinc anys de preparació del professorat i l’alumnat, això que volen fer no només no apujarà la capacitat comunicativa dels alumnes balears en la llengua de Shakespeare, sinó que, a més a més, farà disminuir els seus coneixements en les matèries afectades.

El sistema educatiu té molts de problemes, però aquest no n’era un. I no tan sols no han abordat la millora de la massificació a les aules , la manca de suports als alumnes més desafavorits, les infraestructures inadequades, ... sinó que han agreujat tots aquests problemes i n’han creat un de nou de molt i molt gros.

I el mateix podem dir de José Ignacio Wert i la seva LOMQE, que converteix el sistema educatiu en una carrera d’obstacles plena de revàlides, promou el capitalisme per sobre de la formació ciutadana i afavoreix l’ensenyament de la religió en detriment dels valors laics i aconfessionals.

El PP és un partit polític i, per tant, té una ideologia. Els mestres i professors som professionals, no som cap partit, i per tant no tenim una ideologia homogènia. La vaga no és per això. La vaga és pel bé dels nostres alumnes, perquè puguin assolir un nivell adequat en els dos idiomes oficials i perquè es millori cada dia l’aprenentatge de les llengües estrangeres, però d’una forma correcta i sense frissors que només aconsegueixen l’efecte contrari.

No és una vaga ideològica, per molt que s’entestin en dir-ho, és una vaga professional, que avantposa els principis pedagògics per damunt la ideologia retrògrada i anorreadora de Wert, Bauzà, Delgado, Aguiló, Camps i Estarellas. Els mestres i professors anirem a la vaga, consentirem en perdre el nostre sou pel bé dels nostres alumnes. I això hauria de quedar clar a tothom.

+ VIST