Segueix-nos F Y T R

Oci digital en camí

Les novetats dels principals productors del sector del joc tecnològic s'han presentat aquests dies a Los Angeles sense escatimar en el pressupost ni en la espectacularitat. L'aposta per l'entreteniment familiar continua creixent i el ritme el marquen els revolucionaris sistemes de sensibilitat

| Palma |

Ara que les dates estiuenques són a prop, és ben hora de pensar què fer amb el temps lliure, que en aquesta època és més abundant que mai. Tot i l'evidència a l'actualitat de les múltiples possibilitats en les quals invertir el temps propi, és cert que un dels refugis amb més seguidors són els videojocs, sobretot entre els més joves de la casa. Però també és veritat que estam davant un dels mercats més diversificats que existeixen, de manera que tothom, sigui quina sigui la seva condició i els seus gustos, pot veure'ls satisfets en forma d'un article d'allò que es coneix com a oci digital.

Efectivament, la campanya d'estiu és, a més de la de Nadal, un dels moments àlgids d'aquest negoci. En virtut d'això, els grans fabricants mundials aprofiten l'avinentesa per llençar al mercat noves propostes per mirar d'escalar en la seva particular lluita competitiva. I què millor que un gran aparador de ressò mundial per a promocionar-les. Aquest és l'E3 Expo, una intensa fira que ha ocupat del 2 al 4 de juny el Convention Center de Los Angeles.

Àmplia reunió del sector

A aquest punt de trobada, considerat el referent anual en el món de la indústria de l'entreteniment digital americà, hi assisteixen els principals productors -Microsoft, Sony, Nintendo- de consoles i jocs electrònics per presentar en societat, i acompanyats d'un considerable nombre de celebritats, les noves línies que seguiran en els propers mesos. A més, s'hi reuneixen altres actors d'aquesta pròspera indústria, com són els estudis d'art, publicistes especialitzats, plataformes de comunicació digital, etc. Tot i que hi són presents productes dels tres canals principals de consum de jocs electrònics -consoles, ordinadors i telefonia mòbil-, allò que té més interès, pressupost i espectacle arreplega no és altre cosa que les novetats per a Wii, Xbox 360 i PlayStation 3. I parlam d'espectacle perquè al país de les barres i les estrelles poques coses que pretenguin tenir una mínima repercusió i acceptació poden passar sense una escenografia ampul·lós. En aquest cas, no s'ha reparat en despeses, i les presentacions han anat precedides de variats elements com performances i grans aparicions de figures de tipus mediaticomundial.

Fins aquest punt, hem mirat cap al futur més immediat. Però cal, aprofitant la temàtica, retre un petit homenatge a uns dels jocs que més hores de diversió ha proporcionat a milions d'usuaris de tot el món, durant una bona quantitat d'anys. En concret vint-i-cinc. Aquests són els anys transcorreguts des que el 1984 es llançàs al mercat el joc de trencaclosques més famós. Tetris fou creat en l'acadèmia de Ciència de Moscou, quan se sentien els efectes de la guerra freda i des de llavors se n'han comercialitzat 125 milions de còpies.

Obert a la telefonia

Ara, els seguidors del joc tracten d'integrar-lo en la dimenssió dels nous dispositius. Les sortides amb més expectatives són els articles de telefonia mòbil, en especial els smartphones i iPhones. I és que l'encant d'aquest joc no ha minvat gens en aquests anys. El seu autor, Alexei Pajitnov, ho té clar: l'èxit que ha assolit se sustenta en el fet que és considerat un joc fàcil a l'hora de jugar-hi però difícil a l'hora de guanyar, a més de no comportar ni una mica de violència. "Té un esperit creatiu, en lloc de destructiu, no és com els jocs de tiroteigs i combats", assegura l'autor. Molts experts expliquen que aquest títol té un potencial gairebé il·limitat, i arran de l'aniversari s'ha anunciat que s'està treballant en una olimpíada global de Tetris. És ben segur que aquesta seria una manera molt correcta de retornar protagonisme a un dels jocs més mítics de la història. I, a més del gloriós passat, la seva pervivència en el present li afegeix una important dosi de mèrit.

"Els pares han d'implicar-se més en l'ús que fan els seus fills dels videojocs"

La majoria depares estaran d'acord en l'afirmació que ben poc o gens s'assemblen el jocs de la seva infantesa i el que duen a terme els seus fills en l'actualitat, molt condicionat per les noves tecnologies i en especial els videojocs. Però el joc és això, joc, i serveix per posar en marxa aptituds que més endavant es duran a la pràctica en la vida real. Malgrat que a alguns això no els sembli correcte, aquesta màxima també s'aplica a l'oci digital, tot i que també aquest pot produir aspectes menys agradables com l'aïllament o la manca de comunicació entre les persones. Què fa que un tipus de joc estimuli o reprimeixi la interacció entre els infants i joves i el seu entorn familiar? La resposta és clara: l'ús que en fan. Per això és clau que els majors s'acostin a aquest món, l'entenguin i pactin amb els nins algunes normes, i que tractin que siguin respectades.

Compartir per educar

Almenys això és el que proposen els entesos. Concretament Luis Torres, terapeuta i psicòleg del centre Biem de Madrid, que forma part d'un equip tècnic que ha elaborat la primera guia feta per als pares, amb referència a un videojoc, concretament el nou Pokémon Platinum. Segons ens explica, aquest treball s'ha fet amb la incenció d'acostar els pares al principal entreteniment dels seus fills, i d'aquesta manera establir un nexe més fort entre ambdós. "Educativament, el millor joc per a un nin és aquell al qual juga amb els seus pares. Per altra banda, la majoria dels conflictes són causats pel temps d'ús. Imposar ni prohibir no són mai una bona solució.

En aquest cas, allò desitjable és definir-ne unes normes d'ús i les conseqüències que se'n derivin, per tal de ser constants en l'aplicació d'aquestes regles". Això redunda en l'autocontrol de l'infant de manera positiva. "Per altra banda -matisa Torres-, és bo que la utilització de la consola es faci en espais comuns de la llar, per facilitar la interacció amb la resta de la família i controlar tant el temps de joc com la tipologia. Pactar-ho sempre és allò més adequat i fomenta el diàleg basat en temes de conversa comuns. Per totes aquestes coses, cal informar-se i tenir interès en allò que els nostres fills inverteixen part del seu temps lliure".

+ Vist