"Amb els regals dels infants, no s’hi juga". És el comentari en què coincideixen tots els agents implicats en el sector de la joguina: productors, botigues i pares i mares. Així que el diagnòstic de la campanya de Nadal, que just comença aquesta setmana, "no és alarmant". És l’opinió de Bernat Coll, president de Pimeco, qui tanmateix matisa: "Això no vol dir que les vendes no davallin". De fet, les reserves de juguetes el mes de novembre són "entre un 2 i 4% menys nombroses que l’any 2007".
I la previsió amb la qual treballa Pimeco per al mes de desembre és la mateixa. "Una caiguda matisada". Ara bé, "tampoc no és descartable que les vendes es mantinguin", diu un Coll optimista. "I és que la crisi no afecta els nins". La precarietat de l’economia, afegida a la pirateria i a les descàrregues per internet, "s’endú per endavant el mercat de videojocs", diu resignat l’empresari del petit comerç. Almanco, les vendes augmentaran en l’estirada final. "Depenent de com hagi anat la campanya, els empresaris s’animaran amb ofertes els dies abans de la nit de Reis".
Tanmateix, la jugueta tradicional no viu els seus millors dies. Cada pic són menys les botigues especialitzades en aquest sector, tant a Palma com a la Part Forana. Un dels escassos negocis que es manté dempeus, congelat en el temps, és La Industrial. Per ventura, el seu èxit es troba en la longevitat de l’establiment. Tal com explica Neus Aguiló, "La Indutrial la construïren els padrins, la mantingueren els nostres pares i ara som els néts els que ens n’hem fet càrrec".
Ignoren allò que surt a TV
Els clients, per tant, són "molt fidels". I els jugaters no pateixen pels efectes de la crisi. Així que s’han adreçat als productors per fer-los la mateixa comanda que l’any passat. Un altre factor que juga a favor de La Indutrial és la varietat de distribuïdors als quals compren mercaderia. "No compram en massa, sinó només el que ens agrada". O sigui que no ofereixen les típiques juguetes i pepes que s’anuncien per televisió. De fet, darrere del mostrador de La Industrial encara es poden cercar cavalls de cartró, cotxes metàl·lics i de pedals, com també soldadets de plom. Antics vestigis, a la fi, d’aquella infància de postguerra. Però ara no triomfen tant els trens elèctrics, sinó els circuits d’Scalextric. O el merchandaising de La guerra de les galàxies, de programes televisius com Allá tú i els ninots de Warhamer.
Són alguns dels regals estrella dels grans magatzems, que no preveuen patir la crisi en el sector de les joguines. "En altres departaments, com la moda, sí notarem una davallada", explica un portaveu d’El Corte Inglés. "Per ventura, alguns pares deixaran de comprar vestits de luxe per les seves dones, i viceversa", asseguren. "No obstant això, no estalviaran amb els seus infants".
Estocs de l’any passat
De fet, les dades de reserves comptabilitzades fins a mitjan novembre avalen un "bon comportament dels consumidors". Sí que existeix, evidentment, certa incertesa amb vista al desembre. Els responsables de màrqueting i vendes d’El Corte Inglés s’han avançat a una possible contenció de la despesa familiar. A més, han engegat el que consideren "la campanya de captació de clients més agressiva dels darrers anys". Una línia de juguetes rebaixats un 60%. Es tracta, ara bé, de joguines d’altres temporades. I així s’ajuda a liquidar els estocs acumulats i sobrants. Els nins, ja rebin regals d’una jugateria tradicional o dels grans magatzems, no deixen de ser això: nins.