Els càlculs efectuats pel departament comercial de Gesa determinen que la quantitat que s’haurà de retornar als abonats domèstics arribarà, amb prou feines, a 100.000 euros, segons informaren ahir fonts de la companyia energètica. Tanmateix, cada un dels usuaris afectats, dels que tenen contractada una potència de fins a 10 kW, percebrà una mitjana de 70 cèntims d’euro. El nombre d’abonats de la categoria esmentada s’eleva fins a 500.000. "De moment, hem calculat la quantitat de doblers que hem de tornar a devers un miler de clients. En la majoria de casos l’import que s’ha de retituir és inferior a un euro", asseguren les fonts de Gesa.
Aquesta xifra es contradiu amb la facilitada ahir pel director general d’Indústria, Guillem Fullana, segons el qual "Gesa haurà d’abonar en la factura del mes d’abril imports que oscil·laran entre els 20 cèntims d’euro i els 30 o 40 euros". "Ara per ara, no hem fet cap compte que ens hagi donat una quantitat tan elevada que haguem de retornar. Si vàrem cobrar de més va ser perquè posàrem en marxa una fórmula d’estimació pròpia, perquè fins aleshores no se n’havia legislada cap", han manifestat les fonts de Gesa. La consellera de Comerç, Indústria i Energia, Francesca Vives, donà a conèixer ahir la resolució del seu departament que obliga la companyia energètica a efectuar els càlculs pertinents. És a dir, que haurà de tornar a facturar allò que cobrà als usuaris el mes de desembre de 2008.
Segons Vives, "el desfasament de les factures ha estat provocat perquè Gesa cobrà el darrer mes de 2008 aplicant-hi les tarifes aprovades per a 2009". Un altre factor que agreujà el desajust és que, segons el parer de la consellera, "les temperatures baixes del desembre incrementaren el recàrrec a causa d’un excés de consum en aparells com ara estufes i calefactors".En aquests moments, la Conselleria de Salut i Consum estudia la possibilitat d’obrir un expedient sancionador a Gesa. "El que és evident és que s’ha d’aclarir la situació i la vulneració dels drets dels consumidors", ha indicat Diego Fernández, director general de Consum. Segons Fernández, "el fet que les associacions d’usuaris hagin presentat les seves reclamacions de manera conjunta assegura que aquell a qui només hagin de tornar un euro no hi perdi, en l’operació". És a dir, que, per als abonats que reclamen quantitats petites, no sigui pitjor el remei que la malaltia.
A parer de la directora general d’Energia, Maria Magdalena Tugores, "aquesta resolució suposa una fita, ja que arreu de l’Estat només n’hi ha un precedent. Es tracta d’una mesura semblant que la Junta d’Andalusia va adoptar fa un parell d’anys". Segons els responsables de la Conselleria de Comerç, Indústria i Energia, aquest episodi també haurà servit per conscienciar la població de la necessitat de fomentar l’estalvi energètic. "Si s’instal·la un calefactor però les vidrieres de la casa no tanquen bé, el consum de corrent pot arribar a ser més del doble", conclogué la responsable del departament.