La campanya 'El neologisme de l’any' va començar el 2 de desembre, per a animar la ciutadania a votar el neologisme de 2025 en llengua catalana. L’Observatori de Neologia de la Universitat Pompeu Fabra, amb la Secció Filològica de l’Institut d’Estudis Catalans, el TERMCAT i 3Cat, amb el seu portal lingüístic ésAdir, han organitzat la 12a edició d’aquesta campanya.
La paraula guanyadora del 2025 és vespreig (25,6%) amb rècord de participació. Aquest any han votat 15.513 persones, que és la xifra més alta de votacions des de la primera campanya del 2014.
Quines eren les paraules candidates d'enguany?
Enguany, les paraules candidates a neologisme de l’any són: crisi climàtica, dejuni intermitent, gazià/gaziana, IA, influenciador/influenciadora, matxa, neurodivergent, queer, salut mental i vespreig.
D’entre aquestes paraules, la que rebi més vots per part de la ciutadania serà declarada guanyadora, i l’IEC la valorarà i l’estudiarà amb especial atenció per mirar d’incorporar-la en el diccionari normatiu.
Mitjançant aquesta campanya, que va començar el 2014 per iniciativa de l’Observatori de Neologia de la UPF i la Secció Filològica de l’IEC, es vol promoure l’interès i la participació de la ciutadania amb relació a la llengua catalana i tenir en compte les seves aportacions i punts de vista.
Des dels orígens de la campanya, s’ha multiplicat el nombre de participants. Si en la primera edició (2024) van votar 200 persones, l’any passat ho van fer 10.378. Les paraules guanyadores en edicions anteriors han estat estelada (2014), dron (2015), vegà -ana (2016), cassolada (2017), sororitat (2018), emergència climàtica i animalista (2019), coronavirus (2020), negacionisme (2021), birra (2022), viralitzar i tiet/tieta (2023) i dana (2024).
![[VÍDEO] Elena de Borbón, amb un sou de 300.000 euros, demana solidaritat: «Que la gent ajudi amb el que pugui»](https://uh.gsstatic.es/images/placeholder-preview.webp)