Segueix-nos F Y T R

El pla de carreteres arriba a la recta final sense l'acord del Pacte

El termini per presentar al·legacions acaba i no n'hi ha cap que estigui consensuada entre el PSIB, UM i el Bloc. Es proposen fer-ho a partir d'ara, però l'avinença no serà fàcil per les diferències substancials

| Palma |

El pla de carreteres del Consell de Mallorca exhaureix el temps per a la seva aprovació definitiva sense que els partits del Pacte no n’hagin consensuat encara bona part de la redacció final. Un acord necessari perquè, a l’acceptació inicial feta el desembre passat, s’evidenciaren les diferències entre el PSIB, UM i el Bloc sobre molts dels projectes tractats. El debat s’ajornà per als mesos següents amb el compromís d’arribar a una avinença amb la presentació d’al·legacions.

Divendres Madrid autoritzà la inversió de 422 milions d’euros en carreteres a Mallorca, però aquesta setmana ha acabat el termini per a les al·legacions del futur pla i no se n’ha presentat cap de consensuada entre els diferents forces del Pacte. Així, les propostes de modificació del pla de carreteres que han arribat al Consell de Mallorca s’han tramitat per distintes vies –ajuntaments, grupacions locals i entitats socials– sense que hi hagi, fins al moment, cap compromís polític al darrere per tal de concretar-les. El departament de Carreteres d’Antoni Pascual (UM) no n’ha presentat cap i el Pacte té previst obrir-ne la negociació a partir d’ara, en funció de les al·legacions exposades.

L’acord no serà fàcil perquè les modificacions que planteja l’esquerra, en major o menor mesura, són substancials respecte a un document que UM defensa de manera general. El pla aprovat en principi el mes desembre recollia unes línies mestres marcades en els darrers anys. Es va haver d’acceptar així, amb rapidesa, perquè hi havia el perill que caducàs l’anterior que era vigent i amb aquest les reserves de sòl previstes per poder haver atorgat llicències d’edificiació des d’aquell mateix moment. A més d’això, el Pacte havia d’incloure ja al planejament el nou traçat per al segon cinturó de Palma i també eliminar l’autovia entre Inca i Manacor.

Ara bé, el text aprovat el desembre inclou també 33,6 quilòmetres de noves autovies (Llucmajor-Campos, Peguera-Andratx i allargar el desdoblament de Manacor fins a Sant Llorenç). El Bloc vol descartar aquests projectes i ja ho va advertir aleshores. En canvi, el PSIB planteja estudiar altres possibilitats per reduir el seu impacte i UM considera que són infraestructures a llarg termini –previstes en una segona fase a partir del 2017– que es poden mantenir al pla fins comprovar si són necessàries en el seu moment.

El mateix posicionament entre els socis del Pacte es reprodueix sobre altres actuacions previstes en el pla, especialment en la realització de moltes de les variants urbanes que inclou el planejament.

Així les coses, no sembla que l’acord polític es pugui assolir fàcilment i des de fa dues setmanes ha entrat en escena un element que encara pot complicar més les negociacions: l’operació Peatge. Es tracta d’una actuació judicial que ha posat sota sospita la gestió d’UM en l’execució del projecte estrella en matèria de carreteres, el desdoblament entre Palma i Manacor. Amb les imputacions de la Fiscalia contra el conseller Antoni Pascual i el director insular de Carreteres, Gonzalo Aguiar, s’haurà de veure si això fa que UM pugui cedir o, per contra, s’enroca en la seva posició.

+ VIST