Segueix-nos F Y T R
#16S: vaga indefinida a l'educació

Sis mesos de TIL i "els alumnes aprenen menys i pitjor"

Les camisetes verdes ara són negres i amb el lema 'Tiltanic. The experiment'. | Jaume Morey

|

L'Assemblea de Docents ha valorat que sis mesos després de l'aplicació del Decret de tractament integrat de llengües (TIL) als centres “els alumnes aprenen menys i pitjor”.

L'execució de “l'experiment trilingüe del Govern balear té un preu molt alt, que paguen i seguiran pagant el sistema i la comunitat educativa”, asseguren els docents en el Dossier d'aplicació del TIL que han fet públic aquest divendres.

Alguns dels conflictes que ha generat l'arribada del TIL a les aules són, entre d'altres, problemes pedagògics; ha sumit en el desconcert i en el caos els equips educatius dels centres i ha fet rebaixar els continguts i alentir el ritme d'aprenentatge a les matèries impartides en anglès.

A part, ha “incrementat els nivells d'ansietat i ha reduït l'autoestima dels alumnes” que sovint han d'enfrontar-se a una classe de Matemàtiques o Ciències Socials en una llengua estrangera i que no dominen. El professorat també ha vist com s'incrementaven “els nivells d'ansietat i els trastorns emocionals”.

Per arribar a aquestes conclusions l'Assemblea s'ha basat, a més de la consulta d’hemeroteca i de textos legals, en els resultats de quatre enquestes sobre les condicions en què s'està aplicant el Decret de TIL:

1) Informe d'Avaluació Inicial de Competències Lingüístiques en Anglès de l'Alumnat de 1r d'ESO, sobre una mostra de 2.376 alumnes de 23 instituts de Mallorca, que representa el 55% dels 42 centres públics que enguany han hagut d'implantar el DTIL. Associació de Directors d'Ensenyament Secundari de Mallorca (ADESMA), 30 de novembre de 2013. (ADESMA 1)

2) Situació de l'Aplicació del Projecte TIL en Anglès, basat en les respostes de 63 centres d'Educació Infantil i Primària (39) i de Secundària (24) de Mallorca (53), Menorca (4) i Eivissa (6). Representen el 16% dels centres d'Infantil, el 19% dels de Primària i el 36% dels de Secundària. Assemblea de Docents, 30 de novembre de 2013. (AD)

3) Informe d'anàlisi dels resultats de l'aplicació del projecte de tractament integrat de llengües (TIL) a 1r d'ESO- 1a avaluació curs 2013-14, a partir de les dades procedents de 31 instituts de Mallorca, sobre un total de 3.700 alumnes de 1r d'ESO. ADESMA, 6 de febrer de 2014. (ADESMA 2)

4) Realitat de l'Aplicació del TIL a l'Illa d'Eivissa, basat en les dades de 29 CEIP (Infantil i Primària) i 9 IES (instituts de Secundària) d'Eivissa, sense incloure els centres privats, concertats, o públics que estiguin portant a terme el Pla pilot plurilingüe. Assemblea de Docents d'Eivissa, 11 de febrer de 2014. (AD-E).

+ VIST