Segueix-nos F Y T R

El sector del comerç avisa que s'ha trencat l'equilibri

Assistents a la taula rodona sobre els reptes del comerç, organitzada pel PI. | El PI

| Palma |

El sector comercial balear, el petit i mitjà, el de barri, ha estat molt malmès durant set anys de rigors i dura crisi. Però tot i així, molts comencen a alenar, amb xifres en clau positiva pel que fa a vendes i ocupació.

Una taula rodona aplegà alguns dels principals actors en la matèria, amb la voluntat d'esbrinar els reptes de futur que se'ls posen al davant. Així, el president de Pimeco, Bernat Coll, féu balanç explicant que prop de 3.000 negocis han tancat, i que mentre moren aquests petits comerços creixen les grans superfícies, a les quals se’ls posa “una estora vermella amb l’excusa de la competitivitat”.

Segons Coll, “com menys petits negocis tenguem, menys llibertat tendrà el consumidor per elegir els productes”.

El dirigent de Pimeco reclamà un Pla Director Sectorial per analitzar “quin tipus de comerç volem a Mallorca i quins usos es poden fer en determinats espais, com els polígons industrials, que de mica en mica s’han poblat de grans superfícies”, a la vegada que reclamà una moratòria “després d’anys de govern neoliberal. Potser ja feim tard i tot”, lamentà.

Pel seu cantó, Antonio Vilella, gerent d’Afedeco, subratllà que mai com en aquests quatre anys s’havia ampliat tant la superfície comercial, un exemple, afirmà, “del liberalisme en la seva màxima expressió”, i que s'expressa en una ruptura de l'equilibri entre grans i petits, que no poden competir en igualtat de condicions.

Vilella també traslladà el debat entre comerços de nuclis urbans enfront el comerç d’atracció, situat a la perifèria i majoritàriament en mans de grans empreses que no reverteixen els seus beneficis al territori.

Així mateix, Bernat Ferrer, representant l’Associació de Consumidors i Usuaris de Balears, defensà un petit comerç com a mur de contenció del monopoli de les grans marques, i assegurà que “defensar els negocis de proximitat és defensar el consumidor”.

Finalment, el candidat a la batlia de Palma del PI, Antoni Fuster, donà suport als diferents plantejaments, i constatà que els petits i mitjans establiments cohesionen socialment les barriades de Ciutat, i actuen com a dinamitzadors dels municipis. “Els necessitam, la seva defensa ha de ser una prioritat”, remarcà.

+ VIST