Més per Menorca ha registrat una bateria d’esmenes a la proposta de modificació de la Llei de Ports impulsada per PP i Vox, amb l’objectiu de democratitzar l’ús dels espais portuaris i frenar un model que, segons el partit menorquinista, «obre la porta a una privatització absoluta dels ports de les Illes Balears».
El portaveu de Més per Menorca al Parlament, Josep Castells, ha expressat la seva «màxima preocupació» davant la voluntat del Govern Prohens de «transformar els ports en negocis privats, en detriment de l’interès general».
Castells ha remarcat que «cal distingir entre els clubs nàutics (entitats de base associativa amb funcions esportives, educatives i socials) i les empreses privades que operen amb ànim de lucre». Tot i això, ha denunciat que la reforma del PP «els posa al mateix nivell i, de fet, genera un règim clarament favorable a les empreses privades» que tenen més capacitat tècnica per a presentar-se a concursos milionaris.
Una de les principals crítiques és la voluntat del PP d’allargar les concessions portuàries fins a 75 anys, una mesura que Més per Menorca considera «desproporcionada i enfocada clarament a beneficiar les grans empreses privades». Com a alternativa, el partit proposa concessions de 35 anys, prorrogables 15 més en el cas d’entitats sense lucre, per evitar bloquejar durant dècades la gestió d’un espai públic vital.
Les esmenes menorquinistes també cerquen reforçar la posició dels clubs nàutics en les concessions públiques. «Són entitats que aporten activitat esportiva, educativa i cultural i que generen cohesió social. Això s’ha de tenir en compte i valorar-se amb més puntuació en els processos de concessió», ha afirmat Castells.
A més, Més per Menorca proposa reservar almenys el 50% dels amarraments per a embarcacions de petita eslora (menys de 8 metres). L’objectiu és «garantir el dret dels menorquins i menorquines d’accedir al mar i evitar que els grans iots acabin monopolitzant els ports de les Illes Balears».
