Segueix-nos F Y T R
Art Contemporani

Picasso i Barceló dialoguen amb l’art més arcaic

El Museu d’Almeria acull la mostra ‘Reflexos’, una retrospectiva de la ceràmica dels dos artistes que s’emmirallen amb peces arqueològiques

Les obres de Picasso i Barceló dialoguen amb atuells neolítics, àmfores fenícies i romanes, pises islàmiques i fragments de mil·lennis d’història | Foto: E.P.

| |

El Museu d'Almeria acull, fins al 15 de març de 2026, l’exposició Reflexos. Picasso x Barceló, una mostra que reuneix peces de l'obra ceràmica de tots dos artistes en diàleg amb diverses obres de la col·lecció arqueològica del mateix museu. La proposta ofereix un recorregut artístic que abasta més de 7.000 anys d'història i relaciona la creació contemporània amb la tradició i la innovació.

La mostra planteja una trobada entre la ceràmica de Pablo Picasso (Màlaga, 1881-Mougins, 1973) i Miquel Barceló (Felanitx, 1957) i estableix vincles amb peces arqueològiques del centre museístic per a mostrar la continuïtat i l'evolució de les formes artístiques al llarg del temps, segons ha explicat la Junta d’Andalusia.

La consellera de Cultura i Esport, Patricia del Pozo, ha recordat que aquesta proposta s'inscriu en «el full de ruta» traçat per la Conselleria de Cultura, en col·laboració amb la Fundació Almine i Bernard Ruiz-Picasso i la Fundació Unicaja, per a estendre «de manera estratègica» la presència del Museu Picasso Màlaga per tot el territori andalús.

Segons ha assenyalat durant la inauguració, aquesta estratègia es desenvolupa «singularment pels museus de totes les províncies andaluses, generant noves oportunitats per a reinterpretar l'obra de Picasso des de perspectives contemporànies i ampliar els seus públics».

En aquest sentit, Del Pozo ha recordat la mostra que va portar l'obra de Pablo Picasso al Museu de Belles Arts de Sevilla per primera vegada en 2021-2022, així com l'exposició Reflexos. Picasso x Koons celebrada el passat hivern en el Belles Arts de Granada, situat en el Palau de Carles V de l’Alhambra. «Ambdues exposicions van acollir un notable èxit de visitants, demostrant que l'art contemporani maneja un llenguatge universal, que connecta cultures i que sempre desperta interès», ha apuntat la consellera.

Per part seva, la batlessa d'Almeria, María de la Mar Vázquez, ha assenyalat que «sempre és positiu que els espais museístics de la nostra ciutat apostin per exposicions de grandíssim nivell com és la que avui inaugurem de Picasso».Vázquez ha felicitat la Junta per portar a «un dels majors exponents del cubisme perquè sigui gaudit pels ciutadans d'Almeria i els visitants durant aquests pròxims mesos».

Reflexos. Picasso x Barceló ofereix una oportunitat excepcional per a descobrir, primer en el Museu d'Almeria, del 16 de desembre al 15 de març de 2026, i posteriorment en el Museu de Cadis, del 25 de març al 28 de juny de 2026, les connexions entre l'obra de l'artista mallorquí i el llegat picassià, així com amb peces del passat conservades en tots dos museus.

«Aquesta nova proposta representa una nova i doble oportunitat d'acostar-se a les obres de l'artista malagueny i del mallorquí, des d'un enfocament transversal i contemporani, propiciant el diàleg entre dos grans creadors de l'art espanyol i amb les col·leccions patrimonials de dos museus de referència d'Andalusia», ha valorat del Pozo.

La peculiaritat d'aquest projecte expositiu és posar en diàleg a Pablo Picasso i Miquel Barceló a través d'un dels mitjans artístics més antics i universals: la ceràmica. D'aquesta manera, les obres d'aquests dos creadors contemporanis es presenten al costat de les col·leccions arqueològiques de tots dos museus, «establint un encreuament transhistòric en el qual pràctiques de modelar el fang prehistòriques, antigues, medievals i del nostre temps, troben un espai comú».L'exposició convida així mateix a reconèixer en Barceló aquest ressò constant de Picasso. «Una actitud experimental, una reinvenció contínua des de la tradició i una voluntat compartida de diàleg amb l'art antic i modern», apunten des del museu.

Reflexos. Picasso x Barceló proposa comprendre la ceràmica com un llenguatge universal que «connecta l'útil i el transcendent, el quotidià i el simbòlic». L'exposició subratlla la persistència del fang com a matèria de memòria i experimentació, i situa a tots dos artistes dins d'una genealogia mediterrània de creadors que, al llarg de mil·lennis, han transformat terra, aigua i foc en art perdurable.

Per a Picasso, la ceràmica es va convertir en un laboratori essencial d'idees després de la Segona Guerra Mundial. A Vallauris, va descobrir en el fang un mitjà dúctil que li va permetre unir pintura, escultura i objecte i va transformar plats, gerres i atuells en cossos humans, éssers mitològics o escenes quotidianes, a més d'establir vincles amb les tradicions terrissaires d'Andalusia i el Mediterrani.

Barceló, per part seva, va arribar a la ceràmica en els anys 90, durant la seva estada a Mali. Allí va aprendre tècniques ancestrals de la comunitat dogón i va convertir un accident en revelació: la ceràmica es va convertir en un territori d'exploració on el ritual, el corporal i l'experimental conflueixen. Les seves peces porten inscrites les petjades del procés físic, «convertint-se en superfícies vives que conserven l'energia de l’instant».

Diàleg arqueològic

Aquesta exposició, patrocinada per la Fundació Unicaja, està comissariada per Miguel López-Remiro, director artístic del Museu Picasso Màlaga; Tania Fábrega, directora del Museu d'Almeria; i Laura Esparragosa, directora del Museu de Cadis. Situades en els contextos arqueològics d'Almeria i Cadis, les obres de Picasso i Barceló dialoguen amb atuells neolítics, àmfores fenícies i romanes, pises islàmiques i fragments de mil·lennis d’història.

Sorgeixen així ressonàncies temàtiques que travessen el temps: la figura humana i animal com a arquetips, el foc com a força transformadora, la fragilitat com a resistència i els processos de fragmentació i recomposició com a testimoniatge del temps, així com la mar, ànima compartida d'aquestes dues ciutats, que gràcies al comerç ha estat llit de memòria, mestissatge i creació artística entre diverses civilitzacions.

+ Vist