Segueix-nos F Y T R

En defensa del tren

Un centenar d'usuaris del tren de Manacor han constituït una plataforma en defensa d'aquest mitjà de transport. El col·lectiu mostra la seva preocupació per la reducció de freqüències i per la «campanya de mentides» que alguns sectors d'opinió vessen contra el ferrocarril. Temen que el servei quedi reduït a un no res, i que el seu ús acabi sent testimonial davant les grans autopistes anunciades. I és que darrere el tren no hi ha únicament un mitjà de transport, sinó una manera d'entendre la mobilitat humana, el creixement sostenible i la preservació del territori.

El Govern del Pacte aconseguí engegar la línea de Manacor poc abans de les eleccions del 25 de maig i després de superar innumerables problemes de gestió, de finançament i de traçat. Possiblement la inauguració de la línia no s'ajustava amb la posada a punt del servei, perquè des de llavors ha patit retards i cancel·lacions. Aquests problemes feren que la nova consellera de Transports, Mabel Cabrer, realitzàs unes declaracions contundents, que són les que han provocat l'alarma. Cabrer anuncià que es reduiran freqüències per adequar-les a les possibilitats reals del servei, i afegí que són necessaris 42 milions d'euros per millorar la línia i els passos a nivell. En poques paraules: que queda la meitat de la feina per fer.

El tren es perfila com el principal mitjà de transport públic perquè és còmode i el seu cost ambiental és mínim. Així ho entén també el Govern del PP, que s'ha compromès a prolongar aquesta legislatura la línia de Palma-sa Pobla fins Alcúdia. Només que sigui a partir d'aquest plantejament, és inimaginable pensar que es tornarà deixar morir la línia a Manacor. Ha costat molta pena, molts doblers (i no de l'Estat, precisament) i 25 anys que el tren torni al Llevant. Veïns des de Petra a Artà duen mobilitzant-se des del 1998 per aquest servei. Tot plegat, obliga al nou Govern a implicar-se, i a la societat civil a exigir-ne el millor funcionament possible.

I, en aquest sentit, són de lloar iniciatives com les de la Plataforma perquè impliquen la societat civil en la defensa d'allò que és seu. I és que el tren ho és de les persones, quan les multimilionàries autopistes ho són només de les motocicletes, els cotxes, els autocars i algunes màquines més.

+ Vist