Segueix-nos F Y T R

Quatre grans exposicions converteixen Palma en paisatge Miró

|

Palma es converteix en paisatge Miró. Una gran mostra que forma part del projecte conjunt Paysage Miró, presentat a la pròpia Fundació Miró, La Llotja de Palma, Es Baluard Museu i Casal Solleric. Cadascuna de les quatre institucions ofereix la seva pròpia mirada i totes composen un mateix paisatge. Des de la Fundació es farà un recorregut per les troballes i trobades inesperades i accidentals que varen donar forma a l’obra mironiana.

‘La guspira màgica’ forma part d’un projecte conjunt titulat ‘Paysage Miró’, realitzat en col.laboració amb el Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía i Successió Miró, i presentat a quatre seus emblemàtiques de l'art contemporani a Palma: La Llotja—on s'exhibiran les seves solemnes i majestuoses escultures en bronze de pàtina fosca; Es Baluard Museu—on s'analitza la rellevància, la radicalitat i el lloc pioner de Miró en la història de la pintura contemporània; Casal Solleric—on es revelen les relacions que l'artista estableix entre la pintura i l'escultura com a disciplines claus de la seva obra; i Fundació Pilar i Joan Miró a Mallorca. Cadascuna de les quatre institucions ofereix la seva pròpia mirada i totes composen un mateix paisatge.

Fundació Miró: 'La guspira màgica’ (1.08.25 a 11.01.26)

Des de la Fundació, i amb el títol La guspira màgica, descobrirem el paper que troballes i trobades inesperades i accidentals varen representar en la vida de Miró. A través d’un recorregut per l’Espai Estrella, que emula les passejades i la trajectòria vital del mateix artista, entendrem com Miró va atresorar i aprofitar totes aquestes trobades, troballes, imatges i estímuls per a donar forma a la seva obra.

Llotja de Palma: ‘La força inicial’ ( 31.07.25 al 08.02.26)

Aquesta exposició presenta a la Llotja de Palma un conjunt de peces de bronze que condensen la investigació formal i simbòlica de l’artista a l’àmbit tridimensional. Aquestes obres destaquen per les seves pàtines fosques, la solidesa dels volums i el caràcter metamòrfic. Figures com Oiseau lunaire, Oiseau solaire, Maternité o Conque encarnen la tensió entre allò ancestral i allò contemporani, entre allò natural i allò fantàstic, i reflecteixen el diàleg constant de Miró amb l’escultura moderna (Arp, Giacometti, Picasso). La instal·lació a l’espai gòtic de la Llotja reforça l’enllaç entre les formes escultòriques i el paisatge, subratllant la dimensió còsmica, poètica i vitalista del seu univers plàstic.

Es Baluard Museu d’Art Contemporani de Palma: ‘Pintar entre les coses’ (01.08.25 al 09.11.25)

Aquesta exposició proposa una relectura de la pintura contemporània a partir de Joan Miró, figura clau en l’expansió conceptual i material del mitjà. L’exposició explora com, durant la seva trajectòria, Miró va desbordar els límits de la pintura tradicional mitjançant una pràctica que combina gest, signe i matèria, amb una metodologia rigorosa, però sempre oberta a l’experimentació.

La mostra traça connexions entre la seva obra pictòrica, escultòrica i performativa, i ressalta el seu caràcter antipictòric i la seva recerca d’una pintura més mental, tàctil i poètica. Miró esquiva la rigidesa de la pintura tradicional i persegueix la conceptualització dels seus signes pictòrics. És una pintura que amaga més del que mostra. Miró no representa: descompon, suggereix, transforma. Es tracta d’una pintura que no és en les coses, sinó entre elles.

Casal Solleric: ‘El color i la seva ombre’ (01.08.25 al 09.11.25)

L’exposició proposa un recorregut no lineal per l’univers plàstic de Joan Miró, centrat en el diàleg entre la seva pintura i la seva escultura. A través d’una selecció de peces acurada —que inclou escultures en bronze, pintures i obra sobre paper—, la mostra revela com l’artista català va construir un llenguatge propi, en el qual el signe, la matèria i el buit adquireixen un profund significat poètic i conceptual. L’exposició destaca especialment la producció escultòrica de Miró a partir dels anys seixanta, amb personatges totèmics i muntatges que revelen la seva fascinació pels objectes trobats, l’art popular i el primitiu. Paral·lelament, s’hi exposen pintures que allarguen la seva reflexió sobre l’enigmàtic, l’ancestral i el simbòlic.

Les obres procedeixen del Museu Reina Sofia, que hi aporta un conjunt destacat de peces, així com de les col·leccions de la Fundació Joan Miró de Barcelona, el MACBA, la Fundació Miró Mallorca, Es Baluard Museu d’Art Contemporani de Palma i col·leccions particulars.

+ Vist