Segueix-nos F Y T R
L'apunt

Allò urgent, allò important i la cohesió social

|

Em dol haver de reconèixer que Mallorca i les Illes Balears no tenen societats cohesionades. De fet, són molt lluny de tenir-les.

La crisi post pandèmia que ja ha començat duu afegit el perill de deixar una societat encara més descohesionada, separada en guetos o en compartiments estancs, que viuen d'esquena uns dels altres i que es miren amb recel i desconfiança. Situació que sol ser font de conflictes.

Els governants actuals no s'enfronten només al repte majúscul d'afrontar la major crisi sanitària dels darrers cent anys i a una nova crisi econòmica. S'enfronten, també, a la necessitat d'oferir sortides el més immediates possibles a la crisi i, al mateix temps, a oferir sortides bones per al futur... i ja sabem que moltes vegades atendre allò urgent fa que corris el perill de deixar de banda allò important.

Aquí i ara allò urgent són les crisis sanitària i econòmica i allò important, garantir i augmentar la cohesió social

El Govern i les demés institucions haurien de ser capaços de, mentre afronten allò urgent, preparar allò important. Segurament, serà imprescindible comptar amb tothom per fer-ho.

Aquests dies he proposat cinc mesures per garantir i millorar la cohesió social, que avui em limitaré a formular i en una altra ocasió, desenvoluparé amb més detall.

1 - Creació i revisió anual de l'Índex Balear d'Excel·lència, Felicitat i Benestar (IBEFB) amb indicadors per mesurar l'excel·lència i el benestar econòmic, ambiental, físic, mental, laboral, social, cultural i polític
2 - Posada en marxa de la Renda bàsica, universal i incondicional.
3 - Escola per a pares i mares. Els centres d'ensenyament i alguns dels espais culturals han d'oferir cicles de formació i reciclatge destinats a progenitors. Amb continguts des de cultura general, educació cívica, reforç lingüístic a matèries imprescindibles per a exercir de pares i mares (internet, bulling, diversitat de gènere i orientació sexual...)
4 - Ensenyament gratuït i de qualitat de 0 a 18 anys. Tot i que seria més adient i recomanable que l'entorn social facilitàs l'educació i la cura dels infants, actualment és imprescindible garantir la gratuïtat dels centres dedicats als nins de 0 a 3 anys. També caldria pensar en incentius per als estudiants d'ensenyament superior.
5 - Organisme de promoció i coordinació d'espais, equipaments, circuïts i intercanvis culturals. Tots els pobles i totes les barriades han de tenir centres culturals / biblioteques ben equipats i perfectament connectats... amb gestió mixta entre institucions i entitats culturals. Han de ser espais que puguin acollir des d'estudiants que no tenen les condicions necessàries a ca seva per a estudiar, fins a sessions d'assajos de les diferents expressions de la cultura d'arrel i tradicional de cada una de les illes.

+ VIST